Potěšil, L, Furek, A., Hejč, D„ Chmelík, V, Rigel, K, Škop, J. Zákon o obcích. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, 862 s. O autorech KATALOGIZACE V KNÍŽE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR Potěšil, Lukáš Zákon o obcích : komentár / Lukáš Potěšil, Adam Furek, David Hejč, Václav Chmelík, Filip Rígel, Jiří Škop. - Vydání první. - V Praze : C. H. Beck, 2019. -xxiv, 838 stran. - (Beckovy komentáře) ISBN 978-80-7400-739-2 352 * (437.3) * (094.5) * (0.072) a obce - Česko h místní správa - Česko h zákony ■ komentáře 352/354 - Stupně místní, oblastní a ústřední správy [15] ÚSTŘEDNÍ KNiHOVNA právnické fakulty MU Komentář napsali JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D., JUDr. Adam Furek, JUDr. David Hejč, Ph.D., JUDr. Václav Chmelík, JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D., a Mgr. Jiří Škop Vydalo nakladatelství C. H. Beck v Praze roku 2019 Redaktor publikace JUDr. Tomáš Kind! Vydání první Sazba Cadis Praha Tisk Finidr, s. r. o., Český Těšín © Nakladatelství C. H. Beck, 2019 ISBN 978-80-7400-739-2 JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. (* 1982), absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde získal titul JUDr. a Ph.D. v oboru správní právo a právo životního prostředí. V letech 2007 až 2012 působil naNejvyššim správním soudujako asistent soudce. Od roku 2009 je členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády, od roku 2016 je jejím místopředsedou. Je členem rozkladové komise ministra zdravotnictví (od srpna 2015). V současné době působí jako odborný asistent na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Je dlouholetým lektorem v oblasti akreditovaného vzdělávání úředníků územních samosprávných celků se specializací na správní právo. Je mimo jiné spoluautorem publikace Správní trestání z hlediska praxe a judikatury (2013), Dopravní právo (2016) nebo Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě - jejich systém a efektivnost (2017). Vedl autorský kolektiv ke zpracována vzorů úkonů a podání podle správního řádu (2018). Jako spoluautor se podílel na zpracování komentářů ke stavebnímu zákonu (2013), soudnímu řádu správnímu (2014), správnímu řádu (2015) a zákonu o správních poplatcích (2017). K naznačeným oblastem publikuje v odborných časopisech a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích a seminářích. JUDr. Adam Furek (* 1978) vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Po absolvování civilní služby krátce působil v advokátní kanceláři a od roku 2004 pracuje na Ministerstvu vnitra, nyní v odboru veřejné správy, dozoru a kontroly, kde se věnuje zákonům o územních samosprávných celcích a zákonu o svobodném přístupu k informacím. V letech 2016 až 2018 byl členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády. Je členem obecné rozkladové komise ministra zemědělství a specializovaných rozkladových komisí k zákonu o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů na Ministerstvu financí a k zákonu o svobodném přístupu k informacím na Ministerstvu pro místní rozvoj. Publikuje v odborném tisku a problematiku zákona V O autorech o obcích též přednáší pro úředníky územních samosprávných celků a pracovníky správních úřadů. Jeho specializací je zejména oblast nakládání s obecním majetkem a problematika práv občanů a zastupitelů. Tento komentář věnuje autor své manželce Petře a dceři Verunce. JUDr. David Hejč, Ph.D. (* 1986), absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde posléze získal titul JUDr. (2014) a Ph.D. (2016) v oboru správní právo a právo životního prostředí. V letech 2011 až 2013 působil jako právník obecně prospěšné společnosti pro rozvoj veřejné správy. V současné době působí jako odborný asistent na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity a zastává funkci asistenta místopředsedy Ústavního soudu. Od roku 2016 je členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády. Je mimo jiné spoluautorem komentáře ke správnímu řádu (2015), monografie Opatření obecné povahy v teorii a praxi (2017), publikace Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě -jejich systém a efektivnost (2017) a vzorů úkonů a podání podle správního řádu (2018). V oblasti správního práva také publikuje v odborných časopisech a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích. JUDr. Václav Chmelík (* 1990) je absolventem Právnické fakulty Univerzity Karlovy (2015), kde posléze získal i titul JUDr. (2017). V současné době pracuje jako právník v KVB advokátní kanceláři, ve které se specializuje především na problematiku práva územních samosprávných celků. Aktivně se podílí na fungování právní Poradny pro obce (https://www.poradnaproobce.cz), kterou KVB advokátní kancelář provozuje pro Svaz měst a obcí České republiky. Od roku 2018 je členem rady obce Rosice. JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D. (* 1981), je absolventem Právnické fakulty Masarykovy univerzity a Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové. V letech 2007 až 2014 působil jako asistent soudce Nejvyššího správního soudu. V současnosti je činný jako advokát spolupracující s KVB advokátní kanceláří, věnuje se také lektorské činnosti pro úředníky územních samospráv a je členem redakční rady několika odborných časopisů. Přednášel nebo přednáší řadu odborných právních předmětů na Metropolitní univerzitě Praha, Vysoké škole Karla Engliše (v letech 2013 až 2018 byl ředitelem ústavu práva této školy), Newton College, Právnické fakultě Masarykovy univerzity a Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové. Je činný publikačně, je autoremnebo spoluautorem mnoha desítek odborných článků, několika ltnižních komentářů (k zákonu o místním referendu, soudnímu řádu správnímu, správnímu O autorech řádu, malým rozpočtovým pravidlům, školskému zákonu a zákonu o přestupcích) a monografií, a to především z oblasti správního práva. Mgr. Jiří Škop (* 1976) absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde získal titul Mgr. v oboru veřejná správa. V letech 1998 až 2010 působil ve veřejné správě jako referent stavebního úřadu. Od roku 2010 působí v obecní samosprávě, a to na pozici místostarosty města Police nad Metují, přičemž od roku 2016 působí i v samosprávě krajské, na pozici člena výboru kraj ského zastupitelstva Královéhradeckého kraje. V letech 2014 až 2016 působil jako člen pracovní skupiny Svazu měst a obcí České republiky v rámci přípravy zákona o zadávání veřejných zakázek. VI VII Předmluva Vážení a milí čtenáři, nelze jinak než uvést předkládaný komentář legendárním odkazem na prozatímní zákon o obcích z roku 1849, v němž se uvádělo, že „základem svobodného státu je svobodná obec ". Tímto pohledem, na kterém se za uplynulou dobu nic nezměnilo, se jen zesiluje význam, který má právní úprava obcí a obce samotné. Ostatně každý z nás jsme občanem určité obce a je na nás, zda a v jaké míře participujeme na správě veřejných záležitostí v dané obci. Nicméně i obce zasahují do našeho života, nejen my do jejich. Jsou to zejména obecní úřady (obcí s rozšířenou působností), kam si chodíme vyřizovat svoje záležitostí. V daném ohledu jednotlivé orgány obcí představují pomyslnou první linii a místo počátečního setkání člověka s veřejnou správou. Bylo by však nesprávné zužovat problematiku obecního zřízení toliko na činnost obecních úřadů. Obce zasahují do našich životů i tím, že samy vykonávají správu veřejných záležitostí, vlastní majetek, hospodaří s ním apod. Činnost obcí nás obklopuje a do značné míry vytváří okolní prostředí, v němž se každý z nás denně pohybuje. Zákon o obcích nepředstavuje jediný zdroj právní úpravy obcí, jejich života a působení. Jedná se však o základní právní předpis, který je pro poznání předmětné problematiky podstatný. Jsme si vědomi faktu, že na trhu existují i jiné komentáře k zákonu o obcích. Nijak se tím netajíme a do značné míry na ně navazujeme a hlásíme se k nim. Snažili jsme se však při tvorbě komentáře jít poněkud jinou cestou. Náš komentář je proto založen především na přiblížení relevantní judikatury, kterou lze nalézt, a je psán ve snaze o co nej-větší sdělnost a praktičnost. Ostatně jednotliví autoři mají úzký kontakt s aplikační praxí a své poznatky při tvorbě komentáře uplatnili. Bylo by ale nesprávné považovat tento komentář za „pouhý" doplněk či pokračování jiných komentářů. Podle našeho názoru obstojí sám o sobě. IX Předmluva Nebyli jsme však vedeni snahou sepsat vysoce teoretické, komplexní a vyčerpávající pojednání. Naším cílem bylo napsat komentář tak, aby byl uplatnitelný ve všech obcích a všemi osobami, které s ním pracují, a aby byi srozumitelný a návodný pro občany všech obcí. Na tomto místě přejeme čtenářům, aby v textu komentáře našli odpověď na hledanou otázku, nebo alespoň návod na její řešení. Brno, únor 2019 Lukáš Potěšil vedoucí autorského kolektivu Obsah O autorech.........................................................................................V Předmluva........................................................................................IX Seznam použitých zkratek............................................................XV Komentář k zákonu o obcích...........................................................1 Část první. Obecní zřízení (§ 1 až 146)............................................. 1 Hlava I. Obecná ustanovení (§ 1 až 34a)......................................1 Díl 1. Postavení obcí (§ 1 až 15)...............................................1 Díl 2. Občané obce (§ 16 až 17).............................................86 Díl 3. Území obce a jeho změny (§ 18 až 26a).....................122 Díl 4. Názvy obcí, jejich částí, ulic a veřejných prostranství, číslování budov, znak a vlajka obcí (§ 27 až 34a)...............................................................163 Hlava II. Samostatná působnost obce (§ 35 až 60)...................189 Díl I. (§35 až 37).................................................................189 Díl 2. Hospodaření obce (§ 38 až 45)................................... 205 Díl 3. Spolupráce mezi obcemi (§ 46 až 54)......................... 295 Díl 4. Spolupráce s obcemi jiných států (§55).....................315 Díl 5. zrušen.........................................................................317 Díl 6. Volby do zastupitelstev v obcích a místní referendum (§ 60).......................................................317 Hlava III. Přenesená působnost (§61 až 66e)...........................323 Hlava IV. Orgány obce (§ 67 až 116)........................................360 Díl 1. Zastupitelstvo obce (§ 67 až 83)................................. 360 Díl 2. Pravomoc zastupitelstva obce (§ 84 až 98).................518 Díl 3. Rada obce (§ 99 až 102a)............................................598 Dí! 4. Starosta (§ 103 až 108)...............................................644 Díl 5. Obecní úřad (§ 109 až 116).........................................666 Hlava V. Orgány zastupitelstva obce a rady obce (§ 117 až 122)............................................................. 678 Hlava VI. Dozor (§ 123 až 128)................................................ 695 X XI