TŮMA, František, Linda NEPIVODOVÁ and Nicola Catherine FOŘTOVÁ. Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií (Research on Interaction Among Peers : A Review of Conversation-Analytic Studies of Classroom Interaction). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2019, vol. 13, No 2, p. 7-28. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.12.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií
Name (in English) Research on Interaction Among Peers : A Review of Conversation-Analytic Studies of Classroom Interaction
Authors TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Linda NEPIVODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Nicola Catherine FOŘTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2019, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107591
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.12
Keywords (in Czech) interakce mezi spolužáky; interakce ve třídě; konverzační analýza; pedagogický výzkum
Keywords in English peer interaction; classroom interaction; conversation analysis; educational research
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 3/4/2020 11:15.
Abstract
Interakce mezi spolužáky (např. během práce ve dvojicích nebo ve skupinách) představuje v českých pedagogických vědách jednu z dosud málo probádaných oblastí. V této přehledové studii proto představujeme konverzační analýzu, která poskytuje teoretický a metodologický rámec pro zkoumání probíhající interakce, a poté na základě 28 zahraničních konverzačněanalytických studií vybraných z databáze Scopus podáváme přehled o stavu zahraničního výzkumu v oblasti interakce mezi spolužáky. I když se většina studií zabývá výukou cizích jazyků a pochází z vysokého školství, existují také studie z nižších stupňů vzdělávání a z jiných vyučovacích předmětů. Studie ukazují, jak spolužáci plánují a řeší zadané úlohy, jak během takové interakce dochází k učení se (včetně osvojování cizího jazyka a rozvoje interakční kompetence u žáků a studentů), jak vrstevníci jeden druhého vyučují a jak spolužáci v interakci používají tělesné, jazykové nebo materiální prostředky. Ze studií vyplývá, že interakce typicky probíhá nelineárně a dynamicky. Tato zaměření výzkumu v závěru konfrontujeme s některými pedagogickými a psychologickými pohledy na výuku a diskutujeme o vztahu konverzační analýzy a pedagogického výzkumu.
Abstract (in English)
Interaction among peers (e.g. within pairwork or groupwork) represents an under-researched area in Czech educational sciences. Therefore, in this article we introduce conversation analysis, which provides a theoretical and methodological framework for investigating ongoing interaction. A review of research on peer interaction published internationally in 28 conversation-analytic studies that were selected from the Scopus database is then presented. Although the majority of the studies are related to higher education and to foreign language teaching and learning, some studies were conducted at lower levels of education and in other subjects. The studies show how peers plan and solve tasks, how they learn in interaction (including foreign language acquisition and development of interactional competence), how they teach each other and how they use embodied, language or material resources. It follows that interaction is typically non-linear and dynamic in nature. We contrast these foci with some educational and psychological perspectives on learning and teaching and then discuss the relationship between conversation analysis and educational research.
Links
GA18-02363S, research and development projectName: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Czech Science Foundation
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf Licence Creative Commons  File version Tůma, F. 10/1/2020

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf?info
Uploaded/Created
Fri 10/1/2020 17:37, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
  • a concrete person Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A., učo 169777
  • a concrete person Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124
  • a concrete person Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D., učo 52390
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
  • a concrete person Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A., učo 169777
  • a concrete person Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124
  • a concrete person Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D., učo 52390
Attributes
 

18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
418,1 KB
Hash md5
3830a5fae819862e17f860dd65c08f95
Uploaded/Created
Fri 10/1/2020 17:37

18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550256/18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
67,6 KB
Hash md5
ad1d678a57dbf5e5b60a6ed8dfb0013f
Uploaded/Created
Fri 10/1/2020 17:40
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 25/5/2024 05:42