Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1550256, author = {Tůma, František and Nepivodová, Linda and Fořtová, Nicola Catherine}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.12}, keywords = {peer interaction; classroom interaction; conversation analysis; educational research}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií}, url = {https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/online-first/clanek-7022}, volume = {13}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1550256 AU - Tůma, František - Nepivodová, Linda - Fořtová, Nicola Catherine PY - 2019 TI - Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií JF - Orbis Scholae VL - 13 IS - 2 SP - 7-28 EP - 7-28 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - peer interaction KW - classroom interaction KW - conversation analysis KW - educational research UR - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/online-first/clanek-7022 L2 - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/online-first/clanek-7022 N2 - Interakce mezi spolužáky (např. během práce ve dvojicích nebo ve skupinách) představuje v českých pedagogických vědách jednu z dosud málo probádaných oblastí. V této přehledové studii proto představujeme konverzační analýzu, která poskytuje teoretický a metodologický rámec pro zkoumání probíhající interakce, a poté na základě 28 zahraničních konverzačněanalytických studií vybraných z databáze Scopus podáváme přehled o stavu zahraničního výzkumu v oblasti interakce mezi spolužáky. I když se většina studií zabývá výukou cizích jazyků a pochází z vysokého školství, existují také studie z nižších stupňů vzdělávání a z jiných vyučovacích předmětů. Studie ukazují, jak spolužáci plánují a řeší zadané úlohy, jak během takové interakce dochází k učení se (včetně osvojování cizího jazyka a rozvoje interakční kompetence u žáků a studentů), jak vrstevníci jeden druhého vyučují a jak spolužáci v interakci používají tělesné, jazykové nebo materiální prostředky. Ze studií vyplývá, že interakce typicky probíhá nelineárně a dynamicky. Tato zaměření výzkumu v závěru konfrontujeme s některými pedagogickými a psychologickými pohledy na výuku a diskutujeme o vztahu konverzační analýzy a pedagogického výzkumu. ER -
TŮMA, František, Linda NEPIVODOVÁ and Nicola Catherine FOŘTOVÁ. Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií (Research on Interaction Among Peers : A Review of Conversation-Analytic Studies of Classroom Interaction). \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2019, vol.~13, No~2, p.~7-28. ISSN~1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.12.
|