VLČKOVÁ, Kateřina, Stanislav JEŽEK, Tomáš KOHOUTEK and Jan MAREŠ. Zkrácená škála kognitivního uzavření: struktura české verze u vzorku studentů učitelství a učitelů (Short Version of Need for Closure Scale: The Structure of the Czech Version on the Student Teachers’ and Teachers’ Sample). Orbis Scholae. Praha: UK, 2019, vol. 13, No 2, p. 49-64. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.11.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkrácená škála kognitivního uzavření: struktura české verze u vzorku studentů učitelství a učitelů
Name (in English) Short Version of Need for Closure Scale: The Structure of the Czech Version on the Student Teachers’ and Teachers’ Sample
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, UK, 2019, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW full text Orbis Scholae
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00107603
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.11
Keywords (in Czech) škála potřeby kognitivního uzavření; učitelé; studenti učitelství; druhý stupeň základního vzdělávání
Keywords in English Need for Closure Scale; teachers; student teachers; lower secondary education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 9/3/2020 10:19.
Abstract
Škála potřeby kognitivního uzavření Need for Closure Scale – NFCS (Roets & Van Hiel, 2011) byla vytvořena za účelem měření motivace v oblasti zpracování informací a rozhodování. Potřeba kognitivního uzavření je definována jako touha dospět k odpovědi s cílem ukončit zpracovávání informací a rozhodování i za cenu toho, že řešení nemusí být nejlepší nebo správné. Krátká verze NFCS je postavena na 15 položkách reprezentujících pět faset konstruktu potřeby kognitivního uzavření na pětibodové škále Likertova typu: potřebu předvídatelnosti, preferenci pořádku a struktury, znepokojení z nejednoznačnosti, rozhodnost a uzavřenost mysli. Studie představuje strukturu české verze nástroje (NFCS-15-CZ: Širůček, Ťápal, & Linhartová, 2014; Širůček & Ježek, 2015) na vybraném (profesně specifickém) vzorku učitelů (N = 142) a studentů učitelství (N = 121). Výsledky učitelů a studentů učitelství se zásadně nelišily od výsledků nespecifické populace. Diskutujeme o možných využitích nástroje v pedagogickém výzkumu a jeho užitečnosti, jelikož, jak ukazují dosavadní výzkumy, škála koreluje nejen s přesvědčeními a postoji, ale i s chováním.
Abstract (in English)
The Need for Closure Scale – NFCS (Roets & Van Hiel, 2011) was designed to assess individuals’ motivation with respect to information processing and judgement. The need for closure is defined as a desire for an answer in order to stop further information processing and judgement, even if that answer is not the correct or best answer. The short version of NFCS consists of 15 items with 5-point Likert type ratings measuring 5 facets: desire for predictability, preference of order and structure, discomfort with ambiguity, decisiveness, and closed-mindedness. Our study presents the structure of Czech version of NFCS-15-CZ (Širůček, Ťápal, & Linhartová, 2014; Širůček & Ježek, 2015) on a professionally specific sample of teachers (N = 142) and student teachers (N = 121). The results do not substantially differ from the results of general population. We discuss the possible applications of NFCS-15-CZ in educational research and its usefulness (as the scale correlates with beliefs and attitudes as well as behaviour).
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 28/8/2019

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf?info
Uploaded/Created
Wed 28/8/2019 21:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Attributes
 

VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
215,1 KB
Hash md5
3d8347046217c15367714365b309fc9d
Uploaded/Created
Wed 28/8/2019 21:18

VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
45,3 KB
Hash md5
8e41dcb9734a196a51230b322246de11
Uploaded/Created
Wed 28/8/2019 21:22
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 13/9/2024 21:26