HLOUŠKOVÁ, Lenka, Libor JUHAŇÁK, Petr HLAĎO and Bohumíra LAZAROVÁ. Kariérová adaptabilita začínajících vysokoškoláků (Career adaptability of first year university students). In PŘESAH (Y) vysokoškolského poradenství : Konference Asociace vysokoškolských poradců, 13. - 14. června 2019, Praha. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kariérová adaptabilita začínajících vysokoškoláků
Name (in English) Career adaptability of first year university students
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr HLAĎO (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition PŘESAH (Y) vysokoškolského poradenství : Konference Asociace vysokoškolských poradců, 13. - 14. června 2019, Praha, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107606
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kariérová adaptabilita; vysokoškoláci; služby kariérového poradenství
Keywords in English career adaptability; university students; career guidance services
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 17/3/2020 12:28.
Abstract
Příspěvek představuje dílčí výstup ze dvou vln sběru dat longitudinálně koncipovaného výzkumného projektu s názvem Kariérová adaptabilita absolventů středního odborného zdělávání v období přechodu ze školy do práce. Obě vlny sběru dat proběhly ve dvou krajích ČR a pro účely každého sběru dat jsme vytvořili samostatnou dotazníkovou baterii. Dotazníkové baterie byly respondentům distribuovány s odstupem 10 měsíců. Cílem příspěvku je nastínit potenciál různých typů služeb kariérového poradenství pro rozvoj kariérové adaptability studentů, kteří v minulém školním roce dosáhli středního odborného vzdělání a v akademickém roce 2018/2019 začali studovat na vysokých školách. Fakt, že jednorázové i opakované využití služeb kariérového poradenství zvyšuje celkovou kariérovou adaptabilitu a zejména dimenze zájmu a zvídavosti, jsme statisticky prokázali na datech z první vlny sběru dat (celkem 3028 respondentů). Nyní představíme, jakou úroveň jednotlivých dimenzí kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra) měli před maturitou a mají po nástupu na VŠ (celkem 139 respondentů) ti, kteří by aktuálně uvítali pomoc při kariérovém rozhodování, plánování, při hledání konkrétních možností, při dosahování kariérových cílů, anebo podporu kariérového rozvoje.
Abstract (in English)
The paper presents a partial output of two waves of data collection of a longitudinally conceived research project called Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Both waves of data collection took place in two regions of the Czech Republic and we created a separate questionnaire battery for each data collection. Questionnaire batteries were distributed to respondents 10 months apart. The aim of the paper is to outline the potential of various types of career guidance services for the development of career adaptability of students who achieved secondary vocational education in the last school year and started to study at universities in the academic year 2018/2019. The fact that one-off and repeated use of career guidance services increases overall career adaptability and, in particular, the dimension of concern and curiosity, was statistically demonstrated in the data from the first wave of data collection (a total of 3,028 respondents). Now, we will introduce the level of individual dimensions of career adaptability (concern, control, curiosity, confidence) before taking the school leaving examination and after joining universities (139 respondents in total) in the case of those who would currently welcome help in career decision-making, planning and looking for specific options while achieving career goals or in promoting career development.
Links
GAP407/10/1197, research and development projectName: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:24