TOMEŠ, Zdeněk a Hana FITZOVÁ. Does the incumbent have an advantage in open access passenger rail competition? A case study on the Prague–Brno line. Journal of Rail Transport Planning & Management. the Netherlands: Elsevier, roč. 12, December, s. nestránkováno, 11 s. ISSN 2210-9706. doi:10.1016/j.jrtpm.2019.100140. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Does the incumbent have an advantage in open access passenger rail competition? A case study on the Prague–Brno line
Autoři TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana FITZOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Rail Transport Planning & Management, the Netherlands, Elsevier, 2019, 2210-9706.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00110556
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jrtpm.2019.100140
UT WoS 000501596000006
Klíčová slova anglicky Brno–prague line; consumer survey; the Czech Republic; open access competition; railway transport
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 24. 11. 2023 13:59.
Anotace
Open access passenger rail competition in the Czech Republic has developed substantially. From 2011, it has been in operation on the key Prague–Ostrava route. In 2016, open access competition was introduced to another important main line: Prague–Brno. There is substantial evidence regarding the macro impacts on the development of prices, ridership, and market shares. There has been less investigation, however, of the micro impacts of open access entries on the perceptions and behaviour of rail users. In order to explore these effects, we utilized data from a consumer survey organized in November 2017 to analyse travel behaviour. The results show that the customers highly valued the newcomer's services, but they often used the incumbent's services due to its denser timetable. The vast majority of travellers agreed that open access competition has very significantly changed the level of services on this line. The main changes were price decreases and quality increases, especially for the incumbent's trains. The results indicated that the incumbent's services were used more often by older people, people holding loyalty cards, and people on business trips. The results surprisingly indicate that customers seem to have a preference for the newcomer and not for the incumbent.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 21:02