J 2018

Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách

PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ

Basic information

Original name

Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách

Name in Czech

Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách

Name (in English)

Professional Agency in Novice Teachers at Primary and Lower-Secondary Schools

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2018, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00107608

Organization unit

Faculty of Education

DOI

http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.1

Keywords (in Czech)

začínající učitel; aktérství; škola; vedení školy; kolegové

Keywords in English

novice teacher; agency; school; leadership; colleagues

Tags

Reviewed
Změněno: 29/4/2020 08:15, Dana Nesnídalová

Abstract

ORIG EN

V originále

Téma aktérství (agency), přesněji řečeno profesního aktérství začínajících učitelů, se vynořilo v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. K nejvýznamnějším zjištěním, které tento výzkum přinesl, patří zásadní význam determinant na úrovni školy, zejména kultury a klimatu školy, spolupráce s kolegy a vedením školy. Pro začínající učitele je klíčová nejen pomoc a podpora (včetně kvalitního mentoringu), ale rovněž uznání vedením školy i kolegy a prostor pro samostatné rozhodování a jednání, tj. profesní aktérství. V tomto textu se zaměřujeme na projevy profesního aktérství začínajících učitelů a na faktory na úrovni školy, které jej ovlivňují. Po vymezení pojmu aktérství přinášíme výsledky kvalitativní analýzy rozhovorů se začínajícími učiteli. V analýze jsme vycházeli z Gollerovy koncepce aktérství jako dispozice i jako jednání, které vede k určitým výsledkům. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy.

In English

The theme of agency, more precisely the professional agency of novice teachers, emerged within our research into drop-out and its determinants in this professional group. The most important findings of this research included the key significance of the determinants at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. Not only assistance and support (including high-quality mentoring) but also recognition by the headmaster and colleagues and space for independent decision-making and acting, so-called professional agency, proved to be crucial for novice teachers. In this text, we focus on the manifestations of professional agency of novice teachers and on the factors at the school level that influence it. After defining the concept of agency, we present the results of qualitative analysis of interviews with novice teachers. We employed Goller's conception of agency as human agency and agentic action that leads to certain outcomes as a basis of our analysis. We came to the conclusion that it is possible to identify a great deal of professional agency in novice teachers, the form of which is strongly influenced by the school environment, school leadership and colleagues.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
Displayed: 13/11/2024 05:55