Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1552057, author = {Píšová, Michaela and Hanušová, Světlana}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.1}, keywords = {novice teacher; agency; school; leadership; colleagues}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách}, url = {https://karolinum.cz/data/clanek/6901/OS_12_3_0085.pdf}, volume = {12}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1552057 AU - Píšová, Michaela - Hanušová, Světlana PY - 2018 TI - Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách JF - Orbis Scholae VL - 12 IS - 3 SP - 85-107 EP - 85-107 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - novice teacher KW - agency KW - school KW - leadership KW - colleagues UR - https://karolinum.cz/data/clanek/6901/OS_12_3_0085.pdf L2 - https://karolinum.cz/data/clanek/6901/OS_12_3_0085.pdf N2 - Téma aktérství (agency), přesněji řečeno profesního aktérství začínajících učitelů, se vynořilo v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. K nejvýznamnějším zjištěním, které tento výzkum přinesl, patří zásadní význam determinant na úrovni školy, zejména kultury a klimatu školy, spolupráce s kolegy a vedením školy. Pro začínající učitele je klíčová nejen pomoc a podpora (včetně kvalitního mentoringu), ale rovněž uznání vedením školy i kolegy a prostor pro samostatné rozhodování a jednání, tj. profesní aktérství. V tomto textu se zaměřujeme na projevy profesního aktérství začínajících učitelů a na faktory na úrovni školy, které jej ovlivňují. Po vymezení pojmu aktérství přinášíme výsledky kvalitativní analýzy rozhovorů se začínajícími učiteli. V analýze jsme vycházeli z Gollerovy koncepce aktérství jako dispozice i jako jednání, které vede k určitým výsledkům. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy. ER -
PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ. Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách (Professional Agency in Novice Teachers at Primary and Lower-Secondary Schools). \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2018, vol.~12, No~3, p.~85-107. ISSN~1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.1.
|