J 2019

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

HANUŠOVÁ, Světlana and Michaela PÍŠOVÁ

Basic information

Original name

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

Name in Czech

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

Name (in English)

Novice teachers and drop-out: role of professional agency

Authors

HANUŠOVÁ, Světlana and Michaela PÍŠOVÁ

Edition

Komenský, Masarykova univerzita, 2019, 0323-0449

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

novice teacher; agency; school; leadership; colleagues

Tags

Reviewed
Změněno: 3/9/2019 15:44, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Téma profesního aktérství (agency) začínajících učitelů jsme začali zkoumat v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. V tomto textu se zaměřujeme na souvislost profesního aktérství začínajících učitelů s jejich záměry odejít ze školy či školství. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy.

In English

The theme of professional agency of novice teachers, emerged within our research into drop-out and its determinants in this professional group. In this text, we focus on the relationship of professional agency of novice teachers and their drop-out intentions. We came to the conclusion that it is possible to identify a great deal of professional agency in novice teachers, the form of which is strongly influenced by the school environment, school leadership and colleagues.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation