Detailed Information on Publication Record
2019
Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství
HANUŠOVÁ, Světlana and Michaela PÍŠOVÁBasic information
Original name
Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství
Name in Czech
Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství
Name (in English)
Novice teachers and drop-out: role of professional agency
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana and Michaela PÍŠOVÁ
Edition
Komenský, Masarykova univerzita, 2019, 0323-0449
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
novice teacher; agency; school; leadership; colleagues
Tags
Reviewed
Změněno: 3/9/2019 15:44, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Téma profesního aktérství (agency) začínajících učitelů jsme začali zkoumat v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. V tomto textu se zaměřujeme na souvislost profesního aktérství začínajících učitelů s jejich záměry odejít ze školy či školství. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy.
In English
The theme of professional agency of novice teachers, emerged within our research into drop-out and its determinants in this professional group. In this text, we focus on the relationship of professional agency of novice teachers and their drop-out intentions. We came to the conclusion that it is possible to identify a great deal of professional agency in novice teachers, the form of which is strongly influenced by the school environment, school leadership and colleagues.
Links
GA15-12956S, research and development project |
|