MIKULIČÁKOVÁ, Markéta, Jaromír TULKA, Jiří PŘÍHODA, Richard ŠEVČÍK and Jiří MACKŮ. Studium houslařských olejových laků na bázi lněného oleje, kalafuny a mastixu (Study of violin oil varnishes based on linseed oil, colophony and mastic). Fórum pro konzervátory-restaurátory. Brno: Technické muzeum v Brně, 2019, IX/2019, No 1, p. 16-22. ISSN 1805-0050.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Studium houslařských olejových laků na bázi lněného oleje, kalafuny a mastixu
Name in Czech Studium houslařských olejových laků na bázi lněného oleje, kalafuny a mastixu
Name (in English) Study of violin oil varnishes based on linseed oil, colophony and mastic
Authors MIKULIČÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jaromír TULKA (203 Czech Republic), Jiří PŘÍHODA (203 Czech Republic), Richard ŠEVČÍK (203 Czech Republic) and Jiří MACKŮ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Fórum pro konzervátory-restaurátory, Brno, Technické muzeum v Brně, 2019, 1805-0050.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 20506 Coating and films
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Studium houslařských laků
RIV identification code RIV/00216224:14310/19:00110650
Organization unit Faculty of Science
Keywords (in Czech) vysýchavé oleje lněný olej houslový lak materiálová analýza
Keywords in English drying oil linseed oil violine varnish material analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. RNDr. Jiří Příhoda, CSc., učo 2166. Changed: 15/4/2020 12:55.
Abstract
Podle současných výsledků materiálových analýz, prováděných na hudebních smyčcových nástrojích 16.–18. století (Amatiho, Stradivariho, Guarneri), byly nejrozšířenějšími laky směsi vysychavých olejů a pryskyřic, především lněného oleje a kalafuny. Konfrontací těchto výsledků s dostupnými původními historickými recepturami byly odvo-zeny vlastní receptury a připraveny laky v různém poměru hlavních složek – lněného oleje, kalafuny a mastixu. Předmětem práce bylo porov-nání fyzikálně-mechanických vlastností připravených laků a studium jejich chemických změn během klimatických zkoušek. Cílem práce bylo vyhodnocení vhodnosti navržených receptur vícemastných laků pro současnou houslařskou praxi jako náhrada laků jednomastných. Klíčová slova: olejové laky, houslařství, materiálová analýza
Abstract (in English)
According to the current results of modern material analyses performed on 16th–18th century string instruments (Amati, Stradivari, Guarneri), the most widespread varnishes was mixtures of drying oils (linseed oil) and Pinaceae resin. On the basis of these results and in confrontation with the original ancient recipes, varnishes with different ratios of the main natural materials (linseed oil, colophony, mastic) were prepared. The main aim of this work was to compare physical-mechanical properties of these varnishes and study the modifications that may occur in this kind of varnishes after exposing them to climatic factors of degradation. The goal was to evaluate the suitability of the proposed recipe for current violin practice.
PrintDisplayed: 3/5/2024 14:46