ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou (Digital competence in transdisciplinary insight : between philosophy, sociology, pedagogy, and information science). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 190 pp. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou
Name (in English) Digital competence in transdisciplinary insight : between philosophy, sociology, pedagogy, and information science
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 190 pp. Masarykova univerzita, 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00110680
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-9330-0
Keywords (in Czech) digitální kompetence; filozofie; informační věda; sociologie
Keywords in English digital competence; philosophy; information science; sociology
Tags Munipress, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 31/3/2020 20:50.
Abstract
Monografie se systematicky zabývá kritickou reflexí Evropského rámce digitálních kompetencí pro občany, jehož pracovní překlad také obsahuje. Rámec zasazuje do širší fenomenologické myšlenkové tradice a následně postupně prochází všech 21 kompetencí v nichž nachází zajímavá místa k úvahám a kritické reflexi skrze transdisciplinární pojetí. Jde o první monografii, která se systematicky problematikou digitálních kompetencí tímto způsobem zabývá. V tomto ohledu představuje předložený text důležitý příspěvek k širší celospolečenské diskusi o daném rámci i o digitálních kompetencích jako takových. Kniha sleduje různé perspektivy – filosofické, pedagogické, sociologické i informačně vědní. Snaží se být na jedné straně dostatečně přístupná širšímu okruhu čtenářů, ale současně nechce opustit odborné interdisciplinární nahlédnutí celého tématu. Z textu je patrné, že stát se digitálně kompetentním občanem je úkolem pro každého jedince ve společnosti.
Abstract (in English)
The book systematically deals with the critical reflection of the European Digital Competence Framework for Citizens, which also includes a working translation. The framework puts into the broader phenomenological thought tradition and then gradually goes through all 21 competencies in which it finds interesting places to think and critical reflection through transdisciplinary concepts. It is the first book that deals systematically with digital competence issues. In this respect, the text presented is an essential contribution to a broader social debate on the framework and digital competences as such. The book follows different perspectives – philosophical, pedagogical, sociological and informational. On the one hand, it seems to be sufficiently accessible to a broader range of readers, but at the same time does not want to abandon the professional interdisciplinary insight into the whole topic. It is clear from the text that becoming a digitally competent citizen is a task for every individual in society.
Links
MUNI/A/1282/2018, interní kód MUName: Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:47