B 2019

Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou

Name (in English)

Digital competence in transdisciplinary insight : between philosophy, sociology, pedagogy, and information science

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 190 pp. Masarykova univerzita, 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50803 Information science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00110680

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9330-0

Keywords (in Czech)

digitální kompetence; filozofie; informační věda; sociologie

Keywords in English

digital competence; philosophy; information science; sociology

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2020 20:50, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Monografie se systematicky zabývá kritickou reflexí Evropského rámce digitálních kompetencí pro občany, jehož pracovní překlad také obsahuje. Rámec zasazuje do širší fenomenologické myšlenkové tradice a následně postupně prochází všech 21 kompetencí v nichž nachází zajímavá místa k úvahám a kritické reflexi skrze transdisciplinární pojetí. Jde o první monografii, která se systematicky problematikou digitálních kompetencí tímto způsobem zabývá. V tomto ohledu představuje předložený text důležitý příspěvek k širší celospolečenské diskusi o daném rámci i o digitálních kompetencích jako takových. Kniha sleduje různé perspektivy – filosofické, pedagogické, sociologické i informačně vědní. Snaží se být na jedné straně dostatečně přístupná širšímu okruhu čtenářů, ale současně nechce opustit odborné interdisciplinární nahlédnutí celého tématu. Z textu je patrné, že stát se digitálně kompetentním občanem je úkolem pro každého jedince ve společnosti.

In English

The book systematically deals with the critical reflection of the European Digital Competence Framework for Citizens, which also includes a working translation. The framework puts into the broader phenomenological thought tradition and then gradually goes through all 21 competencies in which it finds interesting places to think and critical reflection through transdisciplinary concepts. It is the first book that deals systematically with digital competence issues. In this respect, the text presented is an essential contribution to a broader social debate on the framework and digital competences as such. The book follows different perspectives – philosophical, pedagogical, sociological and informational. On the one hand, it seems to be sufficiently accessible to a broader range of readers, but at the same time does not want to abandon the professional interdisciplinary insight into the whole topic. It is clear from the text that becoming a digitally competent citizen is a task for every individual in society.

Links

MUNI/A/1282/2018, interní kód MU
Name: Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities
Investor: Masaryk University, Category A