KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina VLČKOVÁ and Kateřina LOJDOVÁ. Jinakost, znevýhodnění, nadání? Diskurs práce s diverzitou žáků v plánovaném kurikulu studentů učitelství. In XXVII. konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jinakost, znevýhodnění, nadání? Diskurs práce s diverzitou žáků v plánovaném kurikulu studentů učitelství
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina VLČKOVÁ and Kateřina LOJDOVÁ.
Edition XXVII. konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Changed: 17/9/2019 14:34.
Abstract
Cíle v ČJ: Cílem příspěvku je představit výsledky analýzy plánovaného kurikula studentů učitelství oborů anglický jazyk a výchova k občanství Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity z hlediska jejich přípravy na práci s diverzitou žáků v základním vzdělávání. Zaměřujeme se na to, v jakém diskursu je diverzita v kurikulu studentů učitelství tematizována, které aspekty diverzity a v jakých kontextech jsou v kurikulu analyzovaných předmětů deklarovány. Teoretická východiska v ČJ: S širším pojetím inkluze v rámci společného vzdělávání v České republice souvisí komplexnější pojetí diverzity. Na diverzitu lze nahlížet z jak z hlediska etnického, kulturního, sociálního, tak z hlediska speciálních vzdělávacích potřeb, ale i osobních charakteristik žáka (nadání, učební a zájmové preference, komunikační styl, atd.; Nieto, 2004; Kasíková & Straková, 2011). Současné přístupy k práci s diverzitou vychází z principu „rovný není stejný“ a respektování jak podobností, tak rozdílů mezi lidmi (Powel & Powel, 2016). Diverzita je konceptualizována jako vyjednávaná a konstruovaná v každodenních interakcích (interakcionistická perspektiva). K tomu učitel potřebuje implementovat ve výuce takové strategie, které umožňují reagovat na rozmanité potřeby žáků. Právě v práci s diverzitou učitelé a studenti učitelství pociťují zatím rezervy. Metodologie v ČJ: Příspěvek je součástí širšího výzkumu GAČR 19-06763S „Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů“ postaveného na pozorování, rozhovorech, analýze školních dokumentů a produktů činnosti v rámci tzv. multi-sited etnografie vhodné k souběžnému studiu vazeb mezi více souvisejícími kontexty (univerzita a ZŠ). Prezentovaný příspěvek představuje výsledky diskursivní analýzy kurikula pedagogických předmětů bakalářského a navazujícího magisterského studijního oboru anglický jazyk a výchova k občanství na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Závěry v ČJ: Téma diverzity ve smyslu různorodosti učících se jedinců je v kurikulu studentů učitelství v bakalářském a navazujícím magisterském studiu zahrnuto jak v jazyce sylabů předmětů (způsob zpracování sylabů), tak i v obsazích těchto předmětů. V obsazích předmětů je diverzita tematizována v diskursech dle východisek těchto předmětů: např. konstruktivistický diskurs, speciálně pedagogický diskurs, multikulturní diskurs. Ukazuje se tak široká škála diverzity v kurikulu studentů učitelství akcentující různé oblasti a různá pojetí diverzity ve vzdělávání.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:50