ŠVAŘÍČEK, Roman. Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty (Argumentation in education : A case study of the role of a teacher in shaping an epistemic climate in an argument-rich discussion). In Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. 9. 2019, Liberec. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty
Name (in English) Argumentation in education : A case study of the role of a teacher in shaping an epistemic climate in an argument-rich discussion
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. 9. 2019, Liberec, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107653
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English argumentation
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 18/3/2020 16:08.
Abstract
Záměrem našeho výzkumu je popsat způsoby, jak zkušená učitelka vede diskusi bohatou na argumenty a jaká pravidla pro diskusi nastavuje. Výzkumnou otázku zužujeme na to, jakou roli učitele zastává v utváření epistemic climate při diskusi bohaté na argumenty. Postupně chceme ukázat, jakým způsobem učitelka zasahuje do diskuse, podporuje žáky k argumentaci a vede žáky k porozumění epistemic level of knowledge. Při zkoumání epistemic climate se zaměřeujeme především na dva její komponenty, epistemic beliefs of teacher and pedagogic practices of teacher. Epistemic beliefs are socially constructed through epistemic climate. Proto je logické zkoumat, jakým způsobem se na utváření epistemic climate beliefs učitel řídící classroom discourse a vytvářející tak záměrně či nezáměrně epistemic climate. Metodologicky využíváme případové studie zkušené učitelky, která absolvovala teacher development programe zaměřený na rozvoj dialogického vyučování, jejíž žáci produkují v našem vzorku (n=639) nadprůměrné množství kvalitních argumentů v hodině.
Abstract (in English)
The aim of our research is to describe the ways in which an experienced teacher conducts an argument-rich discussion and what rules the discussion sets. We narrow the research question to what role the teacher plays in shaping the epistemic climate in an argument-rich discussion. Gradually we want to show how the teacher intervenes in the discussion, encourages pupils to argue and leads pupils to understand the epistemic level of knowledge. When examining the epistemic climate, we focus primarily on two of its components, the epistemic beliefs of the teacher and the pedagogical practices of the teacher. Epistemic beliefs are socially constructed through an epistemic climate. Therefore, it is logical to examine how the teacher managing the classroom discourse is creating the epistemic climate beliefs and thus creating an epistemic climate intentionally or unintentionally. We methodologically use case studies of an experienced teacher who completed a teacher development program focused on the development of dialogical teaching, whose pupils produce (in our sample (n = 639) an above-average number of quality arguments per hour).
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 27/4/2024 16:22