Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi ...
ŠVAŘÍČEK, Roman. Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty (Argumentation in education : A case study of the role of a teacher in shaping an epistemic climate in an argument-rich discussion). In Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. 9. 2019, Liberec. 2019. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty |
Name (in English) | Argumentation in education : A case study of the role of a teacher in shaping an epistemic climate in an argument-rich discussion |
Authors | ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. 9. 2019, Liberec, 2019. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/19:00107653 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords in English | argumentation |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 18/3/2020 16:08. |
Abstract |
---|
Záměrem našeho výzkumu je popsat způsoby, jak zkušená učitelka vede diskusi bohatou na argumenty a jaká pravidla pro diskusi nastavuje. Výzkumnou otázku zužujeme na to, jakou roli učitele zastává v utváření epistemic climate při diskusi bohaté na argumenty. Postupně chceme ukázat, jakým způsobem učitelka zasahuje do diskuse, podporuje žáky k argumentaci a vede žáky k porozumění epistemic level of knowledge. Při zkoumání epistemic climate se zaměřeujeme především na dva její komponenty, epistemic beliefs of teacher and pedagogic practices of teacher. Epistemic beliefs are socially constructed through epistemic climate. Proto je logické zkoumat, jakým způsobem se na utváření epistemic climate beliefs učitel řídící classroom discourse a vytvářející tak záměrně či nezáměrně epistemic climate. Metodologicky využíváme případové studie zkušené učitelky, která absolvovala teacher development programe zaměřený na rozvoj dialogického vyučování, jejíž žáci produkují v našem vzorku (n=639) nadprůměrné množství kvalitních argumentů v hodině. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of our research is to describe the ways in which an experienced teacher conducts an argument-rich discussion and what rules the discussion sets. We narrow the research question to what role the teacher plays in shaping the epistemic climate in an argument-rich discussion. Gradually we want to show how the teacher intervenes in the discussion, encourages pupils to argue and leads pupils to understand the epistemic level of knowledge. When examining the epistemic climate, we focus primarily on two of its components, the epistemic beliefs of the teacher and the pedagogical practices of the teacher. Epistemic beliefs are socially constructed through an epistemic climate. Therefore, it is logical to examine how the teacher managing the classroom discourse is creating the epistemic climate beliefs and thus creating an epistemic climate intentionally or unintentionally. We methodologically use case studies of an experienced teacher who completed a teacher development program focused on the development of dialogical teaching, whose pupils produce (in our sample (n = 639) an above-average number of quality arguments per hour). |
Links | |
---|---|
GA17-03643S, research and development project | Name: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků |
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement |
PrintDisplayed: 15/10/2024 09:32