KŘÍŽOVÁ, Alena. Nová role šperku v demokratické společnosti (The New Role of Jewels in a Democratic Society). In Nachtmannová, Alena; Klapetková, Olga. Společenská rolemódy po vzniku Československé republiky. Praha: Národní památkový ústav, 2019, p. 33-43. ISBN 978-80-7480-131-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nová role šperku v demokratické společnosti
Name (in English) The New Role of Jewels in a Democratic Society
Authors KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Společenská rolemódy po vzniku Československé republiky, p. 33-43, 11 pp. 2019.
Publisher Národní památkový ústav
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107665
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7480-131-0
Keywords (in Czech) Móda; šperk; Artěl; český granát; vlastenectví
Keywords in English fashion; jewel; Artěl Society; Bohemian garnets; patriotism
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Changed: 21/2/2020 14:03.
Abstract
Patrné změny v chápání a významu šperků sahají do 19. století. Na jedné straně byly šperky vyrobené z drahých kovů a kamenů, které upřednostňovali aristokraté a bohatá buržoazie, zatímco na druhé straně vznikla nová kategorie šperků vyrobených z levných surovin; zejména sériová výroba bižuterie, která napodobovala složitější výrobu zlatníků. Tento trend pokračoval i v příštím století, ačkoli šperky navrhovali umělci, kteří měli ambici vtisknout uměleckou kvalitu drahému materiálu, zejména slitiny základních kovů a plastů místo kopírování luxusních šperků. V českých zemích se členové družstva Artěl zaměřili na dostupnost umění a jeho začlenění do každodenního života před první světovou válkou; příznivou atmosféru k realizaci těchto myšlenek však vytvořily teprve nově vzniklé demokratické ideály Československa. Kromě toho, použitím drahých kamenů z domácích ložisek, byly to zejména české granáty, které byly symbolem vlastenectví. Šperky již nadále nepředstavovaly bohatství, ale spíše umělecký doplněk vzhledu svého nositele.
Abstract (in English)
A noticeable transformation in the understanding of jewels dates back to the 19th century. On the one hand, there was jewelry made of precious metals and stones, that was favored by aristocrats and wealthy bourgeoisie whereas a new category of jewellery made of cheap raw materials formed on the other; especially serial production of fashion jewelry that imitated the more complex goldsmith production. This trend continued over the next century, although jewellery was designed by artists who had an ambition to imprint artistic quality on non-expensive material, mainly alloys of base metals and plastic instead of copying luxurious jewellery. In the Czech lands, Artěl Society members focused on the availability of art and its inclusion in everyday life before WWI; however, it was not until the newly emerged democratic ideals of Czechoslovakia that set a favorable atmosphere to implement these ideas. Furthermore, using precious stones from demestic deposits, mainly Bohemian garnets was a manifest of patriotism. Jewellery no longer demonstrated wealth but rather was an artistic accessory the look of its bearer.
Links
GA17-08549S, research and development projectName: Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 31/7/2024 15:01