D 2019

Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina

PALA, Tadeáš and Vojtěch MÜLLNER

Basic information

Original name

Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina

Name in Czech

Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina

Name (in English)

Financial literacy and „failing state“ – case study Ukraine.

Authors

PALA, Tadeáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vojtěch MÜLLNER (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, XXII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH. SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ, p. 786-792, 7 pp. 2019

Publisher

XXII. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/19:00110803

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-9268-6

UT WoS

000576955800099

Keywords (in Czech)

Finanční gramotnost, regiony Ukrajiny, OECD

Keywords in English

Financial literacy; Ukraine regions; OECD
Změněno: 8/3/2024 13:53, Mgr. Pavlína Kurková

Abstract

V originále

Rozvojová ekonomie má v případě selhávajících států za cíl analyzovat nejen segment makroekonomický nebo geopolitický, ale zároveň usiluje o identifikaci některých faktorů, které bývají marginalizovány i navzdory tomu, že jejich vliv marginálním vůbec být nemusí. Příkladem této situace je analýza finanční gramotnosti v kontextu selhávajícího státu Ukrajiny, který se již 5 let nachází v ozbrojeném konfliktu. Pozorností našeho zájmu je nejen úroveň finanční gramotnosti na Ukrajině jako takové, ale i případná specifika jednotlivých regionů. Analýza dat z celosvětového průzkumu OECD a podpůrná sonda potvrdily, že úroveň finanční gramotnosti je velmi nízká. Při analýze jednotlivých regionálních celků se nicméně ukazuje, že se ale jedná o jev platný komplexně pro celé teritorium Ukrajiny a nejsou patrné nějaké jednoznačné regionální výjimky. Zjištění korespondují s teoriemi, které dávají do souvislosti chudobu, vzdělání a potenciál vzniku konfliktu. Tento výzkum má smysl zejména pro případný peacebuildingový proces, v němž je třeba se soustředit nejen na vojenské, geopolitické a vnější mocenské faktory, ale i na faktory často přehlížené, které ale mohou mít v konečném důsledku nezanedbatelný význam.

In English

Development economics shall analyze not only segment of macroeconomic or geopolitical factors, but also strive to identify some of the marginalized factors. As an example, we can name an analysis of level of financial literacy in context of Ukraine as a failing-state, which finds itself in armed conflict for more than 5 years. The aim of this paper lies not only in level of financial literacy in Ukraine as such, but also in its regions respectively. The analysis of overall data, based on OECD methodology, which was supplemented by small probe executed by researcher, was a main source of information for this paper. Results of this observation showed, that level of financial literacy is very low and amongst all regions of Ukraine is almost the same. Findings are based on Collier´s theory, that puts poverty and poor education in context of risk of breaking out of armed conflict. This papers point is, not only to further describe reality for possible academic research, but also to offer some new answers in context of potential peacebuilding process. It is crucial to consider not only obvious geopolitical and macroeconomic reasons, but also to consider some factors, that may be overseen yet relevant.

Links

MUNI/A/1106/2018, interní kód MU
Name: Půjčka jako fenomén formující občanskou společnost (Acronym: PJF)
Investor: Masaryk University, Category A