Detailed Information on Publication Record
2019
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
PALA, Tadeáš and Vojtěch MÜLLNERBasic information
Original name
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
Name in Czech
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
Name (in English)
Financial literacy and „failing state“ – case study Ukraine.
Authors
PALA, Tadeáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vojtěch MÜLLNER (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, XXII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH. SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ, p. 786-792, 7 pp. 2019
Publisher
XXII. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/19:00110803
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-9268-6
UT WoS
000576955800099
Keywords (in Czech)
Finanční gramotnost, regiony Ukrajiny, OECD
Keywords in English
Financial literacy; Ukraine regions; OECD
Změněno: 8/3/2024 13:53, Mgr. Pavlína Kurková
V originále
Rozvojová ekonomie má v případě selhávajících států za cíl analyzovat nejen segment makroekonomický nebo geopolitický, ale zároveň usiluje o identifikaci některých faktorů, které bývají marginalizovány i navzdory tomu, že jejich vliv marginálním vůbec být nemusí. Příkladem této situace je analýza finanční gramotnosti v kontextu selhávajícího státu Ukrajiny, který se již 5 let nachází v ozbrojeném konfliktu. Pozorností našeho zájmu je nejen úroveň finanční gramotnosti na Ukrajině jako takové, ale i případná specifika jednotlivých regionů. Analýza dat z celosvětového průzkumu OECD a podpůrná sonda potvrdily, že úroveň finanční gramotnosti je velmi nízká. Při analýze jednotlivých regionálních celků se nicméně ukazuje, že se ale jedná o jev platný komplexně pro celé teritorium Ukrajiny a nejsou patrné nějaké jednoznačné regionální výjimky. Zjištění korespondují s teoriemi, které dávají do souvislosti chudobu, vzdělání a potenciál vzniku konfliktu. Tento výzkum má smysl zejména pro případný peacebuildingový proces, v němž je třeba se soustředit nejen na vojenské, geopolitické a vnější mocenské faktory, ale i na faktory často přehlížené, které ale mohou mít v konečném důsledku nezanedbatelný význam.
In English
Development economics shall analyze not only segment of macroeconomic or geopolitical factors, but also strive to identify some of the marginalized factors. As an example, we can name an analysis of level of financial literacy in context of Ukraine as a failing-state, which finds itself in armed conflict for more than 5 years. The aim of this paper lies not only in level of financial literacy in Ukraine as such, but also in its regions respectively. The analysis of overall data, based on OECD methodology, which was supplemented by small probe executed by researcher, was a main source of information for this paper. Results of this observation showed, that level of financial literacy is very low and amongst all regions of Ukraine is almost the same. Findings are based on Collier´s theory, that puts poverty and poor education in context of risk of breaking out of armed conflict. This papers point is, not only to further describe reality for possible academic research, but also to offer some new answers in context of potential peacebuilding process. It is crucial to consider not only obvious geopolitical and macroeconomic reasons, but also to consider some factors, that may be overseen yet relevant.
Links
MUNI/A/1106/2018, interní kód MU |
|