J 2019

Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte

STADLEROVÁ, Hana and Daniela TAYLOR

Basic information

Original name

Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte

Name in Czech

Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte

Name (in English)

The Contribution to the Educational Area of Art and Culture Relating to the Development of children

Authors

STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Daniela TAYLOR (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019, 2533-7890

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00110839

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

umělecké vzdělávání; RVP ZV; kompetence; gramotnost; vzdělávací oblast Umění a kultura; mezioborovost; inovace

Keywords in English

Art Education; Framework Educational Programme for Primary schools; competencies; literacy; educational area Arts and Culture; interdisciplinary; innovation

Tags

Reviewed
Změněno: 9/3/2020 09:56, Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.

Abstract

V originále

Role umění a kultury v rozvoji dítěte může být chápána velice různorodě. Např. povinné vzdělávání definuje cíle vzdělávací oblasti Umění a kultura, ty se však často velice liší od představ a zkušeností laické veřejnosti, včetně některých rodičů dětí. Je třeba vytvářet příležitosti, jak zkvalitňovat nejen obsahy výtvarné a hudební výchovy, které jsou součástí jmenované vzdělávací oblasti, ale též objasňovat jejich přínos, aby byl doceněn jejich význam pro vzdělávání a rozvoj dítěte, a to nejen v základním školství. Příspěvek navazuje na výzkum autorek, realizovaný v rámci projektu "Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnosti".

In English

The role of Art and Culture in the development of a child can be understood very differently. For example, Compulsory Education defines the aims of the Art and Culture field, but they often differ greatly from the ideas and experiences of the general public, including some parents of children. Opportunities need to be created to improve not only the content of Art and Music Education, both are part of the mandatory educational area, but also to clarify their contribution in order to appreciate their importance in the Education and development of the child, but not only in Primary Education. The contribution follows the authors' research, implemented within the project "Improving the quality of pupils' education, development of key competences, areas of education and literacy".

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MU
Name: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education