STADLEROVÁ, Hana and Daniela TAYLOR. Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte (The Contribution to the Educational Area of Art and Culture Relating to the Development of children). Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019, III., No 1, p. 109-124. ISSN 2533-7890.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte
Name in Czech Přínos vzdělávací oblasti Umění a kultura pro rozvoj dítěte
Name (in English) The Contribution to the Educational Area of Art and Culture Relating to the Development of children
Authors STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Daniela TAYLOR (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2019, 2533-7890.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00110839
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) umělecké vzdělávání; RVP ZV; kompetence; gramotnost; vzdělávací oblast Umění a kultura; mezioborovost; inovace
Keywords in English Art Education; Framework Educational Programme for Primary schools; competencies; literacy; educational area Arts and Culture; interdisciplinary; innovation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., učo 21443. Changed: 9/3/2020 09:56.
Abstract
Role umění a kultury v rozvoji dítěte může být chápána velice různorodě. Např. povinné vzdělávání definuje cíle vzdělávací oblasti Umění a kultura, ty se však často velice liší od představ a zkušeností laické veřejnosti, včetně některých rodičů dětí. Je třeba vytvářet příležitosti, jak zkvalitňovat nejen obsahy výtvarné a hudební výchovy, které jsou součástí jmenované vzdělávací oblasti, ale též objasňovat jejich přínos, aby byl doceněn jejich význam pro vzdělávání a rozvoj dítěte, a to nejen v základním školství. Příspěvek navazuje na výzkum autorek, realizovaný v rámci projektu "Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnosti".
Abstract (in English)
The role of Art and Culture in the development of a child can be understood very differently. For example, Compulsory Education defines the aims of the Art and Culture field, but they often differ greatly from the ideas and experiences of the general public, including some parents of children. Opportunities need to be created to improve not only the content of Art and Music Education, both are part of the mandatory educational area, but also to clarify their contribution in order to appreciate their importance in the Education and development of the child, but not only in Primary Education. The contribution follows the authors' research, implemented within the project "Improving the quality of pupils' education, development of key competences, areas of education and literacy".
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MUName: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 31/7/2024 17:32