D 2020

What Are Cybersecurity Education Papers About? A Systematic Literature Review of SIGCSE and ITiCSE Conferences

ŠVÁBENSKÝ, Valdemar, Jan VYKOPAL a Pavel ČELEDA

Základní údaje

Originální název

What Are Cybersecurity Education Papers About? A Systematic Literature Review of SIGCSE and ITiCSE Conferences

Autoři

ŠVÁBENSKÝ, Valdemar (703 Slovensko, garant, domácí), Jan VYKOPAL (203 Česká republika, domácí) a Pavel ČELEDA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New York, NY, USA, Proceedings of the 51st ACM Technical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE '20), od s. 2-8, 7 s. 2020

Nakladatel

ACM

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Preprint on ArXiv.org Published version in the conference proceedings Video presentation on YouTube

Kód RIV

RIV/00216224:14610/20:00115110

Organizační jednotka

Ústav výpočetní techniky

ISBN

978-1-4503-6793-6

DOI

http://dx.doi.org/10.1145/3328778.3366816

UT WoS

000810169400002

Klíčová slova anglicky

cybersecurity education; systematic literature review; systematic mapping study; survey; SIGCSE community; ITiCSE community

Štítky

best1, core_A, firank_A, rivok

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 5. 2024 09:50, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

Cybersecurity is now more important than ever, and so is education in this field. However, the cybersecurity domain encompasses an extensive set of concepts, which can be taught in different ways and contexts. To understand the state of the art of cybersecurity education and related research, we examine papers from the ACM SIGCSE Technical Symposium and ACM ITiCSE conferences. From 2010 to 2019, a total of 1,748 papers were published at these conferences, and 71 of them focus on cybersecurity education. The papers discuss courses, tools, exercises, and teaching approaches. For each paper, we map the covered topics, teaching context, evaluation methods, impact, and the community of authors. We discovered that the technical topic areas are evenly covered (the most prominent being secure programming, network security, and offensive security), and human aspects, such as privacy and social engineering, are present as well. The interventions described in SIGCSE and ITiCSE papers predominantly focus on tertiary education in the USA. The subsequent evaluation mostly consists of collecting students' subjective perceptions via questionnaires. However, less than a third of the papers provide supplementary materials for other educators, and none of the authors published their dataset. Our results are relevant for instructors, researchers, and anyone new in the field of cybersecurity education, since they provide orientation in the area, a synthesis of trends, and implications for further research. The information we collected and synthesized from individual papers are organized in a publicly available dataset.

Návaznosti

EF16_019/0000822, projekt VaV
Název: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur
MUNI/A/1076/2019, interní kód MU
Název: Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 20 (Akronym: SKOMU)
Investor: Masarykova univerzita, Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 20, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1411/2019, interní kód MU
Název: Aplikovaný výzkum: softwarové architektury kritických infrastruktur, bezpečnost počítačových systémů, zpracování přirozeného jazyka a jazykové inženýrství, vizualizaci velkých dat a rozšířená realita.
Investor: Masarykova univerzita, Aplikovaný výzkum: softwarové architektury kritických infrastruktur, bezpečnost počítačových systémů, zpracování přirozeného jazyka a jazykové inženýrství, vizualizaci velkých dat a rozšířená realita., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 3. 11. 2024 08:36