Detailed Information on Publication Record
2019
Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno
SCHWARZL, Lena, Eva VETTER and Miroslav JANÍKBasic information
Original name
Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno
Name in Czech
Školy jako prostor jazyků: Monojazyčná realita na školách ve Vídni a v Brně
Authors
SCHWARZL, Lena (40 Austria), Eva VETTER (40 Austria) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Cham (Switzerland), Challenging Boundaries in Language Education, p. 211-228, 18 pp. Second Language Learning and Teaching, 2019
Publisher
Springer
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00110989
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-030-17056-1
Keywords (in Czech)
Mnohojazyčnost;jazyková divezita;školní jazyková politika; jazyková biografie
Keywords in English
Multilingualism;language diversity;school-based language policy;language biography
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2020 12:00, Dana Nesnídalová
V originále
In this collaborative project involving different institutions in Vienna and Brno, six schools are studied regarding their positioning in the language policy context, focusing specifically on how the respective pupils perceive this positioning. Moreover, we aimed to gain insights into the makeup of the pupils’ linguistic repertoires and theways in which the schools deal with these different linguistic resources. Within the framework of this project, geographical borders were crossed, and institutional and methodological borders were overcome. The overcoming of institutional borders enabled us to consider a broad range of perspectives and the application of a multi-perspective approach further helped us to document the school as linguistic space in a more comprehensive way. In this contribution we focus on the analysis of policy documents and interviews with principals and the language portraits of pupils (including interviews) and do not fully explore data from linguistic land- and soundscaping and observations of classroom-education. The results show that language policy and linguistic regimes lead to similar realizations across geographical borders and that the uniformity—pluralism dichotomy is quite similarly present in schools. The monolingual norm still appears to be operative and pupils adapt to it.
In Czech
V tomto projektu, který zahrnuje různé instituce ve Vídni a v Brně, jsme se zaměřili na šest škol a sledovali jejich pozicování ve vztahu k jazykové politice se zvláštním zaměřením na to, jak žáci dané školy vnímají toto pozicování. Kromě toho jsme se nahlédli jazykový repertoárů žáků a na způsoby, v nichž školy řeší různé jazykové zdroje. V rámci tohoto projektu jsme překročili geografické, institucionální i metodologické hranice. Překonání institucionálních hranic nám umožnilo zahrnout širokou škálu perspektiv a uplatnění multimodálního nám dále pomohlo komplexně zachytit školu jako jazykový prostor. V tomto příspěvku se zaměřujeme na analýzu jazykově politických dokumentů, rozhovory s řediteli a na jazykové portréty žáků (včetně rozhovorů), avšak nezkoumáme data z linguistic landscaping a soundscaping, ani pozorování výuky ve třídě. Výsledky ukazují, že jazyková politika a jazykové režimy vedou k podobným realizacím napříč geografickými hranicemi a že dichotomie uniformita - pluralita je ve školách poměrně podobná. Monolingvní norma se zdá být stále přítomna a žáci se jí přizpůsobují.
Links
77p5, interní kód MU |
|