C 2019

Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno

SCHWARZL, Lena, Eva VETTER and Miroslav JANÍK

Basic information

Original name

Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno

Name in Czech

Školy jako prostor jazyků: Monojazyčná realita na školách ve Vídni a v Brně

Authors

SCHWARZL, Lena (40 Austria), Eva VETTER (40 Austria) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Cham (Switzerland), Challenging Boundaries in Language Education, p. 211-228, 18 pp. Second Language Learning and Teaching, 2019

Publisher

Springer

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00110989

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-030-17056-1

Keywords (in Czech)

Mnohojazyčnost;jazyková divezita;školní jazyková politika; jazyková biografie

Keywords in English

Multilingualism;language diversity;school-based language policy;language biography

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2020 12:00, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

In this collaborative project involving different institutions in Vienna and Brno, six schools are studied regarding their positioning in the language policy context, focusing specifically on how the respective pupils perceive this positioning. Moreover, we aimed to gain insights into the makeup of the pupils’ linguistic repertoires and theways in which the schools deal with these different linguistic resources. Within the framework of this project, geographical borders were crossed, and institutional and methodological borders were overcome. The overcoming of institutional borders enabled us to consider a broad range of perspectives and the application of a multi-perspective approach further helped us to document the school as linguistic space in a more comprehensive way. In this contribution we focus on the analysis of policy documents and interviews with principals and the language portraits of pupils (including interviews) and do not fully explore data from linguistic land- and soundscaping and observations of classroom-education. The results show that language policy and linguistic regimes lead to similar realizations across geographical borders and that the uniformity—pluralism dichotomy is quite similarly present in schools. The monolingual norm still appears to be operative and pupils adapt to it.

In Czech

V tomto projektu, který zahrnuje různé instituce ve Vídni a v Brně, jsme se zaměřili na šest škol a sledovali jejich pozicování ve vztahu k jazykové politice se zvláštním zaměřením na to, jak žáci dané školy vnímají toto pozicování. Kromě toho jsme se nahlédli jazykový repertoárů žáků a na způsoby, v nichž školy řeší různé jazykové zdroje. V rámci tohoto projektu jsme překročili geografické, institucionální i metodologické hranice. Překonání institucionálních hranic nám umožnilo zahrnout širokou škálu perspektiv a uplatnění multimodálního nám dále pomohlo komplexně zachytit školu jako jazykový prostor. V tomto příspěvku se zaměřujeme na analýzu jazykově politických dokumentů, rozhovory s řediteli a na jazykové portréty žáků (včetně rozhovorů), avšak nezkoumáme data z linguistic landscaping a soundscaping, ani pozorování výuky ve třídě. Výsledky ukazují, že jazyková politika a jazykové režimy vedou k podobným realizacím napříč geografickými hranicemi a že dichotomie uniformita - pluralita je ve školách poměrně podobná. Monolingvní norma se zdá být stále přítomna a žáci se jí přizpůsobují.

Links

77p5, interní kód MU
Name: Škola jako prostor jazyků: mnohojazyčná realita na školách ve Vídni a v Brně
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School as space of languages: multilingual reality in schools in Vienna and Brno