k 2019

The Education Systems of Fencing Coaches: Issues, Procedures, and Aims

ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and István SOÓS

Basic information

Original name

The Education Systems of Fencing Coaches: Issues, Procedures, and Aims

Name in Czech

Vzdělávací systémy trenérů šermu: problémy, postupy a cíle

Authors

ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and István SOÓS

Edition

SPORT AND INNOVATION INTERNATIONAL CONFERENCE 2-3 OCTOBER 2019, 2019

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

30306 Sport and fitness sciences

Country of publisher

Hungary

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

trenérství; vzdělávací systém; šerm; trenér; vzdělávání trenérů

Keywords in English

coaching; educational system; fencing; coach; coach education

Tags

Tags

International impact
Změněno: 24/3/2020 11:03, Alena Marečková

Abstract

V originále

The current studies in the Czech Republic show that there are limitations in the conception of leading practical education as well as insufficient and unsystematic participation of experts in the process of educating Czech fencing coaches.The project will map out and compare two education systems: that of Hungary as the typical example of a successful ”fencing super power,“ and that of the current system in Great Britain. The research will also target the issue of educating coaches on the highest levels, describe the role of non-formal or informal educational activities within the process of education, and evaluate the significance of experts in the process of passing down sport and coaching mastery. The methodology will be based on the quantitative and qualitative content analysis of specialized literature respectively and on official and semi-official documents, questionnaire and observation.Based on the findings, theoretical and practical outputs will be proposed to help optimize and improve the educational process (excellence) of Czech fencing coaches within an international context, resulting in a growth in performance of their athletes.

In Czech

Současné studie ukazují, že v koncepci praktického vzdělávání trenérů šermu v České republice existují značná omezení. Identifikovali jsme také nedostatečnou a nesystematickou účast expertů v procesu vzdělávání českých šermířských trenérů. Projekt zmapuje a porovná dva vzdělávací systémy: maďarský, jako typický příklad úspěšné „šermířské velmoci“ a současného vzdělávacího systému trenérů šermu používaného ve Velké Británii. Výzkum se rovněž zaměří na problematiku vzdělávání trenérů na nejvyšší úrovni, popíše úlohu neformálních a informálních vzdělávacích aktivit v procesu vzdělávání a vyhodnotí význam expertů v procesu předávání sportovního a trenérského mistrovství. Metodika práce bude založena na kvantitativní a kvalitativní obsahové analýze odborné literatury, respektive na oficiálních a polooficiálních dokumentech, dotazníkového šetření a pozorování. Na základě zjištění budou navrženy teoretické a praktické výstupy, které pomohou optimalizovat a zlepšit vzdělávací proces (excelenci) českých šermířských trenérů v mezinárodním kontextu.

Links

MUNI/A/1273/2018, interní kód MU
Name: Genderové aspekty trenérství 2 (Acronym: GENAT2)
Investor: Masaryk University, Category A