ŠPÁNKOVÁ, Silvie. A cidade transfigurada em "A tragédia de D. Ramón", de Branquinho da Fonseca. Convergência Lusíada, Rio de Janeiro: Centro de Estudos do Real Gabinete Português de Leitura, 2019, roč. 41, č. 1, s. 23-33. ISSN 2316-6134.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A cidade transfigurada em "A tragédia de D. Ramón", de Branquinho da Fonseca
Název anglicky Transfigured city in "A tragédia de D. Ramón", by Branquinho da Fonseca
Autoři ŠPÁNKOVÁ, Silvie (203 Česko, garant, domácí).
Vydání Convergência Lusíada, Rio de Janeiro, Centro de Estudos do Real Gabinete Português de Leitura, 2019, 2316-6134.
Další údaje
Originální jazyk portugalština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Brazílie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00111076
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky urban imagery; night walking; Branquinho da Fonseca; Lisbon in Portuguese literature
Štítky kontrola_RIV, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D., učo 103619. Změněno: 28. 1. 2020 10:35.
Anotace
O artigo centra-se no imaginário urbano no conto “A tragédia de D. Ramón” (Caminhos magnéticos, 1938) de Branquinho da Fonseca (1905-1974). Baseada primordialmente no método mitocrítico e fenomenológico (Sansot, 1971; Hodrová, 2006), a presente análise salienta vários paralelos literários que podem ser encontrados no conto fonsequiano. Deste ponto de vista, dois modos de representacao podem ser observados: o da cidade “sensorial”, na qual entra o diálogo literário com a poesia de Cesário Verde, e o da cidade “alucinatória”, que promove o diálogo com o imaginário de Raul Brandao e Fialho de Almeida. Em ambos os casos, no entanto, o motivo da deambulacao noturna pela cidade pode ser lido como a demanda simbólica do Eu, a qual revela o drama psicológico do protagonista, bem como o trauma do migrante no século XX.
Anotace anglicky
The article focuses on urban imagery depicted in the short story “A tragédia de D. Ramón” (Caminhos magnéticos, 1938) by Branquinho da Fonseca (1905-1974). Based primarily on the myth-criticism and phenomenological method (Sansot, 1971; Hodrová, 2006), the present analysis stresses various literary parallels that can be found in Fonseca’s short story. From this point of view, two representational modes can be observed: the “sensorial” city, in which a literary dialogue with the poetry of Cesário Verde can be detected, and the “hallucinatory city”, which promotes a dialogue with the imaginary of Raul Brandao and Fialho de Almeida. In both cases the motif of the night walking in the city can be read as a symbolic demand for the self, which reveals a psychological drama of the protagonist, as well as a trauma of a migrant in the 20th century.
Návaznosti
MUNI/A/1094/2018, interní kód MUNázev: Románské jazyky a románské literatury 2019 (Akronym: ROMJAZLIT19)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
289-956-1-PB.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Buzek, I. 28. 1. 2020

Práva

Právo číst
  • kdokoliv přihlášený v ISu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D., učo 103619
  • osoba Mgr. Silvie Špánková, Ph.D., učo 8346
Atributy
 
Vytisknout
Požádat autora o autorský výtisk Zobrazeno: 14. 7. 2020 18:53