Detailed Information on Publication Record
2019
Obraz cara v Puškinově poémě Měděný jezdec jak ospecifické vidění obrazu ruského světa
DOHNAL, JosefBasic information
Original name
Obraz cara v Puškinově poémě Měděný jezdec jak ospecifické vidění obrazu ruského světa
Name (in English)
The Picture of the Tsar in A. S. Pushkin s Poem The Broze Horseman as a Specific Depiction of the Russian Picture of the World
Authors
DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, 10 pp. 2019
Publisher
Tribun EU, s. r. o.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Účelové publikace
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00111126
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-263-1480-6
Keywords (in Czech)
A. S. Puškin; Měděný jezdec; Petr I.; Alexandr I.; vlastnosti cara; zobrazení cara jako příznak obrazu ruského světa
Keywords in English
A. S. Pushkin; The Bronze Horseman; Peter the I; Alexander the I; the qualities of the tsar; the picture of the Russian world
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2020 08:04, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
V originále
Příspěvek analyzuje sémantické konotace spojené se zobrazením postav Petra I. a Alexandra I. Pavloviče v poémě A. S. Puškina Měděný jezdec. Pečlivý náhled umožňuje dospět k závěru, že Puškin zobrazuje Petra jako velkého budovatele, který je však necitlivý, samovládný a konfrontační vůči okolí a nepřátelům, zatímco Alexandr I je líčen v řadě ohledů jako Petrův protiklad, ačkoli místo a moc cara nejsou ani v jednom případě zpochybněny. Puškin tak vytváří obraz ruské společnosti jako podřízené carovi, avšak požaduje od cara jiné než autokratické vlastnosti.
In English
The article analyses the connotations bound on the depiction of the tsar Peter the Great and Alexander the I in the poem by A. S. Pushkin The bronze Horseman. The thorough analysis makes it possible to conclude that Pushkin depicts Peter the I like a great builder, but at the same time as an insensistive, autocratic ruler who treats his neighbours and enemies in a confrontational way. Alexander the I is shown as an antipode of Peter. Although Pushkin casts no doubt upon the place of the tsar and upon his power, he creates in this way a picture of Russian society which is submitted to tsar but he demands at the same time that the tsar does not evince strongly autocratic qualities.