HLAĎO, Petr, Lucia KVASKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Andreas HIRSCHI a Petr MACEK. Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School. Online. Journal of Career Assessment. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2020, roč. 28, č. 3, s. 478-495. ISSN 1069-0727. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/1069072719884299. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School
Název česky Kariérní adaptabilita a sociální podpora absolventů středních odborných škol a učilišť
Autoři HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lucia KVASKOVÁ (703 Slovensko, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Andreas HIRSCHI (756 Švýcarsko) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání Journal of Career Assessment, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2020, 1069-0727.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.276
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00113991
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1069072719884299
UT WoS 000495552600001
Klíčová slova česky kariérová adaptabilita; Career Adapt-Abilities Scale; sociální podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; vrstevnická podpora
Klíčová slova anglicky career adaptability; Career Adapt-Abilities Scale; social support; parental support; teacher support; peer support
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 12. 4. 2021 12:25.
Anotace
This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.
Anotace česky
Studie je zaměřena na ověření psychometrických vlastností nástroje Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, který měří psychosociální konstrukt kariérové adaptability. Dále jsme ve studii zjišťovali vztahy mezi podporou poskytovanou rodiči, učitelskou podporou, podporou vrstevníků, a to se čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídanost, sebedůvěra). Sociální podpora poskytovaná významnými osobami ze sociálního okolí žáka byla pozitivně spojena s kariérovou adaptabilitou, přičemž různé zdroje sociální podpory přispívali k úrovni jednotlivých komponent kriérové adaptability rozdílně. Kariérový zájem a sebedůvěra byly asociovány s rodičovskou psychosociální podporou, podporou ze strany učitelů a vrstevníků, zatímco kariérová kontrola byla asociována pouze s rodičovkou a vrstevnickou podporou. Kariérová zvídavost byla asociována se sociální podporou poskytovanou učiteli a vrstevníky. Dále bylo zjištěno, že rodičovská instrumentální podpora nebyla spojena se žádnou z komponent kariérové adaptability.
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaVNázev: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 04:06