J 2020

Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

HLAĎO, Petr, Lucia KVASKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Andreas HIRSCHI, Petr MACEK et. al.

Basic information

Original name

Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

Name in Czech

Kariérní adaptabilita a sociální podpora absolventů středních odborných škol a učilišť

Authors

HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lucia KVASKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Andreas HIRSCHI (756 Switzerland) and Petr MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Career Assessment, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2020, 1069-0727

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 3.276

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00113991

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000495552600001

Keywords (in Czech)

kariérová adaptabilita; Career Adapt-Abilities Scale; sociální podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; vrstevnická podpora

Keywords in English

career adaptability; Career Adapt-Abilities Scale; social support; parental support; teacher support; peer support

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/4/2021 12:25, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.

In Czech

Studie je zaměřena na ověření psychometrických vlastností nástroje Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, který měří psychosociální konstrukt kariérové adaptability. Dále jsme ve studii zjišťovali vztahy mezi podporou poskytovanou rodiči, učitelskou podporou, podporou vrstevníků, a to se čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídanost, sebedůvěra). Sociální podpora poskytovaná významnými osobami ze sociálního okolí žáka byla pozitivně spojena s kariérovou adaptabilitou, přičemž různé zdroje sociální podpory přispívali k úrovni jednotlivých komponent kriérové adaptability rozdílně. Kariérový zájem a sebedůvěra byly asociovány s rodičovskou psychosociální podporou, podporou ze strany učitelů a vrstevníků, zatímco kariérová kontrola byla asociována pouze s rodičovkou a vrstevnickou podporou. Kariérová zvídavost byla asociována se sociální podporou poskytovanou učiteli a vrstevníky. Dále bylo zjištěno, že rodičovská instrumentální podpora nebyla spojena se žádnou z komponent kariérové adaptability.

Links

GA18-07537S, research and development project
Name: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation