ADAM, Martin. Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction. In Marie Crhová and Michaela Weiss. Silesian Studies in English 2018: Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies. 1st ed. Opava: Silesian University in Opava, 2019, p. 8-17. ISBN 978-80-7510-398-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction
Name in Czech Posilování persvaze v závěrech kázání prostřednictvím vyvolání strachu
Authors ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Opava, Silesian Studies in English 2018: Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies. p. 8-17, 10 pp. 2019.
Publisher Silesian University in Opava
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00107777
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7510-398-7
UT WoS 000658853200001
Keywords (in Czech) persvaze; kázání; náboženství; závěr; strach; patos
Keywords in English persuasion; sermon; religious; conclusions; fear; pathos
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D., učo 14990. Changed: 30/6/2021 12:51.
Abstract
Pathos, one of the three Aristotelian sources of appeal, is generally mediated via affect and emotions. In religious discourse it is, among other things, effectively reinforced by the intentional juxtaposition of the factual (serious theological content, intertextual references to credible sources) on the one hand, and the affective (both positive and negative emotions) on the other. It follows that a whole scale of emotions may undoubtedly be ignited in religious discourse; these are intended to promote the doctrine as well as to make the believers realise and accept spiritual truths. The corpus-based paper examines how negative affect, viz. fear induced deliberately by the preacher, may foster the persuasive effect in sermons.
Abstract (in Czech)
Pathos, jeden ze tří aristotelských typů apelu, je obecně zprostředkován afektem a emocemi. V náboženském diskurzu je mimo jiné účinně posilován úmyslným propojením faktického (vážný teologický obsah, intertextuální odkazy na důvěryhodné zdroje) na jedné straně a afektivního (pozitivní i negativní emoce) na straně druhé. Z toho vyplývá, že v náboženském diskurzu může být nepochybně evokováno celé spektrum emocí; ty mají posílit doktrínu a také k to, aby si věřící lépe uvědomili a přijali duchovní pravdy. Výzkumný článek založený na korpusu zkoumá, jak negativní emoce, přesněji řečeno strach vyvolaný úmyslně kazatelem, mohou podpořit přesvědčivý účinek v kázáních.
Links
GA17-16195S, research and development projectName: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 28/4/2024 06:03