KOS, Martin. Reel by reel : Jan Stanislav Kolár's poetics in the context of transition to feature-length format in Czech silent cinema. Journal of Screenwriting. 2019, vol. 10, No 3, p. 279-294. ISSN 1759-7137. Available from: https://dx.doi.org/10.1386/josc_00004_1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reel by reel : Jan Stanislav Kolár's poetics in the context of transition to feature-length format in Czech silent cinema
Name in Czech Kotouč za kotoučem : Poetika Jana Stanislava Kolára v kontextu přechodu k celovečernímu formátu v českém němém filmu
Authors KOS, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Journal of Screenwriting, 2019, 1759-7137.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00111259
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1386/josc_00004_1
UT WoS 000498877400004
Keywords (in Czech) historie scenáristiky; český němý film; narativní poetika; Jan Stanislav Kolár; filmové kotouče; poetologická analýza
Keywords in English screenwriting history; Czech silent film; narrative poetics; Jan Stanislav Kolár; film reels; poetological analysis
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 1/4/2020 18:09.
Abstract
This article examines the screenwriting practice in Czech silent cinema in the late 1910s and 1920s. It focuses on Jan Stanislav Kolár’s narrative poetics as a case study of specific storytelling choices within the transitional era from one- or tworeelers to the feature-length format in the context of local technological restrictions in exhibition – inevitable breaks of changing film reels in single-projector cinemas. Poetological analysis of Kolár’s Řina (1926) with his other surviving scenarios and pictures shows that meant not only the necessity of adapting to these limitations, but also became a productive way of achieving particular effects on the audience. Semi-independent narrative acts, thrilling moments occurring at the end of the reel, or significant shifts in space and time between two reels were integral parts of his own original stories as well as adaptations of various novels. Nevertheless, the article outlines more general perspective in relation to film reels as structural narrative units and screenwriting practice among Czech filmmakers as well.
Abstract (in Czech)
Tento článek zkoumá scenáristickou praxi v českém němém filmu od druhé poloviny desátých let a ve dvacátých letech. Zaměřuje se na poetiku Jana Stanislava Kolára jako případovou studii specifických scenáristických voleb během přechodného období od krátkých filmů (1-2 kotouče) k celovečernímu formátu v kontextu lokálních technických omezení při uvádění - nevyhnutelných přestávkách při výměně filmových kotoučů v kinech vybavených pouze jedním projektorem. Poetologická analýza Kolárovy Řiny (1926) společně s analýzou dalších dochovaných scénářů a snímků ukazuje, že tato okolnost neznamenala pouze nezbytné přizpůsobování technickým omezením, ale stala se i produktivním způsobem, jak dosáhnout určitých účinků na publikum. Polonezávislé narativní akty, vzrušující momenty objevující se na konci kotouče nebo důležité změny v čase či prostoru mezi dvěma kotouči byly integrálními částmi jeho původních příběhů stejně jako adaptací domácí literatury. Článek nicméně načrtává i obecnější perspektivu ve vztahu k filmovým kotoučům jako strukturálním jednotkám a scenáristickým praktikám mezi dalšími českými scenáristy v tomto období.
Links
MUNI/A/0946/2018, interní kód MUName: Kinematografie a mediální kultura
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/9/2024 08:51