ŠIMÁNĚ, Michal. České menšinové školství v Československé republice : Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem (Czech minority education in the Czechoslovak republic : To the everyday life of primary schools in political district Ústí nad Labem). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 218 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 495. ISBN 978-80-210-9410-9. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name České menšinové školství v Československé republice : Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem
Name (in English) Czech minority education in the Czechoslovak republic : To the everyday life of primary schools in political district Ústí nad Labem
Authors ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 218 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 495, 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00111339
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-9410-9
Keywords (in Czech) orální historie; České menšinové školy
Keywords in English oral history; Czech minority primary schools
Tags Munipress, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 18/3/2020 17:33.
Abstract
Hlavním cílem této publikace je na základě historicko-pedagogického výzkumu představit každodenní život českých obecných menšinových škol v období první Československé republiky v širším společensko-historickém kontextu. Každodenní život těchto škol přitom autor sleduje v politickém okresu Ústí nad Labem, který se nacházel v období první republiky v česko-německé jazykově smíšené oblasti. Výsledky výzkumu prezentované v této monografii přinášejí nové, dosud nikde nepublikované, poznatky z každodenního života českých menšinových škol. Odhalují například problémy, se kterými se tyto školy musely potýkat v různých oblastech života škol, i strategie, které zástupci českých škol volili při řešení těchto problémů.
Abstract (in English)
The main aim of this publication based on historical-pedagogical research is to introduce the everyday life of the Czech minority primary schools during the first Czechoslovak republic in broader socio-historical context. The author examines the everyday life of these schools in political district of Ústí nad Labem, which was located in Czech-German linguistically mixed area during the era of the Czechoslovak republic. Results of the research presented in this monograph provide brand new, previously unpublished, findings from everyday life of Czech minority schools. They reveal, for example, the problems that these schools had to face in different areas of school life, as well as strategies with which the representatives of Czech schools chose to solve them.
Links
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUName: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/4/2024 01:41