B 2019

České menšinové školství v Československé republice : Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem

ŠIMÁNĚ, Michal

Basic information

Original name

České menšinové školství v Československé republice : Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem

Name (in English)

Czech minority education in the Czechoslovak republic : To the everyday life of primary schools in political district Ústí nad Labem

Authors

ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 218 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 495, 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111339

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9410-9

Keywords (in Czech)

orální historie; České menšinové školy

Keywords in English

oral history; Czech minority primary schools

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2020 17:33, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Hlavním cílem této publikace je na základě historicko-pedagogického výzkumu představit každodenní život českých obecných menšinových škol v období první Československé republiky v širším společensko-historickém kontextu. Každodenní život těchto škol přitom autor sleduje v politickém okresu Ústí nad Labem, který se nacházel v období první republiky v česko-německé jazykově smíšené oblasti. Výsledky výzkumu prezentované v této monografii přinášejí nové, dosud nikde nepublikované, poznatky z každodenního života českých menšinových škol. Odhalují například problémy, se kterými se tyto školy musely potýkat v různých oblastech života škol, i strategie, které zástupci českých škol volili při řešení těchto problémů.

In English

The main aim of this publication based on historical-pedagogical research is to introduce the everyday life of the Czech minority primary schools during the first Czechoslovak republic in broader socio-historical context. The author examines the everyday life of these schools in political district of Ústí nad Labem, which was located in Czech-German linguistically mixed area during the era of the Czechoslovak republic. Results of the research presented in this monograph provide brand new, previously unpublished, findings from everyday life of Czech minority schools. They reveal, for example, the problems that these schools had to face in different areas of school life, as well as strategies with which the representatives of Czech schools chose to solve them.

Links

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Name: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A