Detailed Information on Publication Record
2019
L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet
KYLOUŠEK, PetrBasic information
Original name
L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet
Name in Czech
Podlidské a nadlidské v románě Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d’Amérique
Name (in English)
Infrahuman and Suprahuman in Noël Audet’s Frontieres ou Tableaux d’Amérique
Authors
KYLOUŠEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Szeged, Homme nouveau, homme ancien. Autour des figures émergentes et disparaissantes de l'humain, p. 209-218, 10 pp. 2019
Publisher
JATEPress
Other information
Language
French
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Hungary
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00111355
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-963-315-379-6
Keywords (in Czech)
quebecký román; Noël Audet; hranive lidství; mizící a vznikající podoby lidství
Keywords in English
Quebec novel; Noël Audet; human limits; disappearing and emerging figures of the human
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2020 10:50, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Le roman de Noël Audet Frontieres ou Tableaux d’Amérique (1995) se place sous l’égide de Tableaux d’une exposition de Moussorgski. La composition en tema con variazioni sert de canevas a un parcours nord-sud des Amériques (Kuujjuaq, Montréal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) et des éléments déterminant ou illustrant la condition humaine (glace, laine, terre, feu, eau, air, sang). La frontiere, qui est celle du scandale de la mort, permet de mettre en évidence les figures disparaissantes et émergentes de l’humain. Le désir d’immortalité et de dépassement des limites prend des formes différentes : il est infrahumain et quasi animal au milieu des glaces polaires, suprahumain dans les cités modernes ou la science et la technique attisent l’ambition prométhéenne.
In Czech
Román Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d´Amérique (1995) je inspirován Mussorgského Obrázky z výstavy. Kompozice ve tvaru tema con variazioni slouží jako podklad k naraci cesty napříč Amerikami od severu k jihu (Kuujjuaq, Montreal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) a k vylíčení lidských osudů, které jsou konfrontovány pomocí živlů podmiňujících lidský úděl(led, vlna, země, oheň, voda, vzduch, krev). Metaforická hranice krajní meze žití a smrti je zároveň hranicí ztráty či nabytí lidství. Touha po nesmrtelnosti a překonání lidské omezenosti se projevuje různě: podlidství a zvířeckost uprostřed polárního ledu, nadlidství v moderních městech, kde věda a technika vzněcují prométheovské tužby.
In English
Noël Audet’s novel Frontieres ou Tableaux d’Amérique (1995) is inspired by Mussorgsky’s Pictures at an Exhibition. The composition, shaped in tema con variazioni, serves as a pattern for a north-south course across the Americas (Kuujjuaq, Montreal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) and through the elements determining or illustrating the human condition (ice, wool, earth, fire, water, air, blood). The metaphorical border, which is that of the scandal of death, highlights the disappearing and emerging figures of the human. The desire for immortality and the challenging limits take different appearances: they are infrahuman and almost animal in the midst of polar ice, suprahuman in modern cities where science and technology instigate Promethean ambitions.
Links
MUNI/A/1094/2018, interní kód MU |
|