D 2019

L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet

KYLOUŠEK, Petr

Basic information

Original name

L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet

Name in Czech

Podlidské a nadlidské v románě Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d’Amérique

Name (in English)

Infrahuman and Suprahuman in Noël Audet’s Frontieres ou Tableaux d’Amérique

Authors

KYLOUŠEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Szeged, Homme nouveau, homme ancien. Autour des figures émergentes et disparaissantes de l'humain, p. 209-218, 10 pp. 2019

Publisher

JATEPress

Other information

Language

French

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Hungary

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111355

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-963-315-379-6

Keywords (in Czech)

quebecký román; Noël Audet; hranive lidství; mizící a vznikající podoby lidství

Keywords in English

Quebec novel; Noël Audet; human limits; disappearing and emerging figures of the human

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2020 10:50, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Le roman de Noël Audet Frontieres ou Tableaux d’Amérique (1995) se place sous l’égide de Tableaux d’une exposition de Moussorgski. La composition en tema con variazioni sert de canevas a un parcours nord-sud des Amériques (Kuujjuaq, Montréal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) et des éléments déterminant ou illustrant la condition humaine (glace, laine, terre, feu, eau, air, sang). La frontiere, qui est celle du scandale de la mort, permet de mettre en évidence les figures disparaissantes et émergentes de l’humain. Le désir d’immortalité et de dépassement des limites prend des formes différentes : il est infrahumain et quasi animal au milieu des glaces polaires, suprahumain dans les cités modernes ou la science et la technique attisent l’ambition prométhéenne.

In Czech

Román Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d´Amérique (1995) je inspirován Mussorgského Obrázky z výstavy. Kompozice ve tvaru tema con variazioni slouží jako podklad k naraci cesty napříč Amerikami od severu k jihu (Kuujjuaq, Montreal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) a k vylíčení lidských osudů, které jsou konfrontovány pomocí živlů podmiňujících lidský úděl(led, vlna, země, oheň, voda, vzduch, krev). Metaforická hranice krajní meze žití a smrti je zároveň hranicí ztráty či nabytí lidství. Touha po nesmrtelnosti a překonání lidské omezenosti se projevuje různě: podlidství a zvířeckost uprostřed polárního ledu, nadlidství v moderních městech, kde věda a technika vzněcují prométheovské tužby.

Links

MUNI/A/1094/2018, interní kód MU
Name: Románské jazyky a románské literatury 2019 (Acronym: ROMJAZLIT19)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

Kylousek_LInfrahumainEtLeSuprahumain.pdf
Request the author's version of the file