D 2019

L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet

KYLOUŠEK, Petr

Základní údaje

Originální název

L’infrahumain et le suprahumain dans Frontieres ou Tableaux d’Amérique de Noël Audet

Název česky

Podlidské a nadlidské v románě Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d’Amérique

Název anglicky

Infrahuman and Suprahuman in Noël Audet’s Frontieres ou Tableaux d’Amérique

Autoři

KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Szeged, Homme nouveau, homme ancien. Autour des figures émergentes et disparaissantes de l'humain, od s. 209-218, 10 s. 2019

Nakladatel

JATEPress

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111355

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-963-315-379-6

Klíčová slova česky

quebecký román; Noël Audet; hranive lidství; mizící a vznikající podoby lidství

Klíčová slova anglicky

Quebec novel; Noël Audet; human limits; disappearing and emerging figures of the human

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2020 10:50, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Le roman de Noël Audet Frontieres ou Tableaux d’Amérique (1995) se place sous l’égide de Tableaux d’une exposition de Moussorgski. La composition en tema con variazioni sert de canevas a un parcours nord-sud des Amériques (Kuujjuaq, Montréal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) et des éléments déterminant ou illustrant la condition humaine (glace, laine, terre, feu, eau, air, sang). La frontiere, qui est celle du scandale de la mort, permet de mettre en évidence les figures disparaissantes et émergentes de l’humain. Le désir d’immortalité et de dépassement des limites prend des formes différentes : il est infrahumain et quasi animal au milieu des glaces polaires, suprahumain dans les cités modernes ou la science et la technique attisent l’ambition prométhéenne.

Česky

Román Noëla Audeta Frontieres ou Tableaux d´Amérique (1995) je inspirován Mussorgského Obrázky z výstavy. Kompozice ve tvaru tema con variazioni slouží jako podklad k naraci cesty napříč Amerikami od severu k jihu (Kuujjuaq, Montreal, Chaplin, New York, Miami, Ciudad de México, Rio de Janeiro) a k vylíčení lidských osudů, které jsou konfrontovány pomocí živlů podmiňujících lidský úděl(led, vlna, země, oheň, voda, vzduch, krev). Metaforická hranice krajní meze žití a smrti je zároveň hranicí ztráty či nabytí lidství. Touha po nesmrtelnosti a překonání lidské omezenosti se projevuje různě: podlidství a zvířeckost uprostřed polárního ledu, nadlidství v moderních městech, kde věda a technika vzněcují prométheovské tužby.

Návaznosti

MUNI/A/1094/2018, interní kód MU
Název: Románské jazyky a románské literatury 2019 (Akronym: ROMJAZLIT19)
Investor: Masarykova univerzita, Románské jazyky a románské literatury 2019, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Kylousek_LInfrahumainEtLeSuprahumain.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru