J 2019

Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období

MARYŠKA, Martin

Basic information

Original name

Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období

Name (in English)

Seeking Self-expression – Posters of HaDivadlo by Blažej Juřena, 1974–1985

Authors

MARYŠKA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Časopis Moravského muzea. Acta Musei moraviae. Scientiae sociales. Brno, Moravské zemské muzeum, 2019, 0323-0570

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111400

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Divadelní plakáty; Grafický design; Blažej Juřena; Hanácké divadlo; HaDivadlo; Československá plakátová škola; Vizuální komunikace; Sémiotika

Keywords in English

Theatre Posters; Grafický design; Blažej Juřena; Hanácké divadlo; HaDivadlo; Czechoslovak Poster School; Visual Communication; Semiotics

Tags

Změněno: 3/4/2020 16:54, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Studie se věnuje plakátům českého grafika a výtvarníka Blažeje Juřeny pro HaDivadlo, resp. Hanácké divadlo, alternativní československou scénu založenou Svatoplukem Válou a Josefem Kovalčukem v roce 1974 v Prostějově, dnes působící v Brně. Plakáty fungují jako složka divadelní komunikace a jejich výzkum přispívá k porozumění sémiotické složitosti divadla. Na čtyřech plakátech článek popisuje principy, které jsou typické pro vizuální komunikaci studiových divadel Československa v 70. a 80. letech. Plakáty a programy nechávají diváky 'nahlédnout do zákulisí', což souvisí s poetikou opravdovosti a syrovosti, kterou divadla programově rozvíjela. Plakáty a programy vytváří paralelní narativní linie a kvaziscénografické prostory. Studie dále objasňuje organizační, institucionální a politické pozadí, které určovalo funkci, formu a uměleckou kvalitu propagační grafiky.

In English

This paper surveys the posters by Czech graphic designer Blažej Juřena for HaDivadlo (or Hanácké divadlo, ie. “Hanakian Theatre”), an alternative Czechoslovak scene established by Svatopluk Vála and Josef Kovalčuk in 1974 in the Moravian city of Prostějov, and still alive in Brno. It advocates for posters to have a research value in Theatre Studies beyond their role as a mere source of documentary meta-information. The posters work as a part of the general theatrical communication, they have a quality of a paratheatrical activity and contribute to understanding theatrical semiotic complexity. Using four posters as an example, this study will reflect on several principles that are typical for the visual communication of the 70s and 80s studio theatres of communist Czechoslovakia as a whole: Strategies by which theatre through of posters, relates reflexively to its “behind the scenes” conditions; that is, in accordance with searching for authenticity, and finally, how posters and playbills constitute parallel semantic narratives and quasi-scenographic realities. In particular, the study clarifies the organisational, institutional, but also the political background that determined the function, themes, form and artistic quality of the given graphic design.

Links

MUNI/A/1005/2018, interní kód MU
Name: Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace (Acronym: TED)
Investor: Masaryk University, Category A