Detailed Information on Publication Record
2019
Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období
MARYŠKA, MartinBasic information
Original name
Hledání sebevýrazu – plakáty Blažeje Juřeny pro HaDivadlo v prostějovském období
Name (in English)
Seeking Self-expression – Posters of HaDivadlo by Blažej Juřena, 1974–1985
Authors
MARYŠKA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Časopis Moravského muzea. Acta Musei moraviae. Scientiae sociales. Brno, Moravské zemské muzeum, 2019, 0323-0570
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00111400
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Divadelní plakáty; Grafický design; Blažej Juřena; Hanácké divadlo; HaDivadlo; Československá plakátová škola; Vizuální komunikace; Sémiotika
Keywords in English
Theatre Posters; Grafický design; Blažej Juřena; Hanácké divadlo; HaDivadlo; Czechoslovak Poster School; Visual Communication; Semiotics
Tags
Změněno: 3/4/2020 16:54, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Studie se věnuje plakátům českého grafika a výtvarníka Blažeje Juřeny pro HaDivadlo, resp. Hanácké divadlo, alternativní československou scénu založenou Svatoplukem Válou a Josefem Kovalčukem v roce 1974 v Prostějově, dnes působící v Brně. Plakáty fungují jako složka divadelní komunikace a jejich výzkum přispívá k porozumění sémiotické složitosti divadla. Na čtyřech plakátech článek popisuje principy, které jsou typické pro vizuální komunikaci studiových divadel Československa v 70. a 80. letech. Plakáty a programy nechávají diváky 'nahlédnout do zákulisí', což souvisí s poetikou opravdovosti a syrovosti, kterou divadla programově rozvíjela. Plakáty a programy vytváří paralelní narativní linie a kvaziscénografické prostory. Studie dále objasňuje organizační, institucionální a politické pozadí, které určovalo funkci, formu a uměleckou kvalitu propagační grafiky.
In English
This paper surveys the posters by Czech graphic designer Blažej Juřena for HaDivadlo (or Hanácké divadlo, ie. “Hanakian Theatre”), an alternative Czechoslovak scene established by Svatopluk Vála and Josef Kovalčuk in 1974 in the Moravian city of Prostějov, and still alive in Brno. It advocates for posters to have a research value in Theatre Studies beyond their role as a mere source of documentary meta-information. The posters work as a part of the general theatrical communication, they have a quality of a paratheatrical activity and contribute to understanding theatrical semiotic complexity. Using four posters as an example, this study will reflect on several principles that are typical for the visual communication of the 70s and 80s studio theatres of communist Czechoslovakia as a whole: Strategies by which theatre through of posters, relates reflexively to its “behind the scenes” conditions; that is, in accordance with searching for authenticity, and finally, how posters and playbills constitute parallel semantic narratives and quasi-scenographic realities. In particular, the study clarifies the organisational, institutional, but also the political background that determined the function, themes, form and artistic quality of the given graphic design.
Links
MUNI/A/1005/2018, interní kód MU |
|