BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ and Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu. (Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 2, p. 111-126. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.
Name (in English) Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process
Authors BENEŠ, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zuzana STŘÍTESKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin VRUBEL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, 2585-7363.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na časopis
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00111403
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) funkční vidění; barevné fólie a filtry; vidění; specifické poruchy učení; dyslexie
Keywords in English functional vision; color files and filters; special educational needs; dyslexia
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/3/2020 09:52.
Abstract
Článek prezentuje možné propojení tématu rehabilitace zrakových funkcí s tématem specifických poruch učení. Pokud dojde u jedince k postižení jeho zrakových funkcí, bývá často omezen ve velkém množství aktivit, ale i v kognitivní sféře. Podle stupně zrakového postižení je možné využít různé optické a kompenzační pomůcky, mezi které patří též barevné fólie. Z výzkumných šetření však vyplývá, že stejné barevné folie mohou mít pozitivní vliv i u školáků, kterým byla diagnostikována dyslexie. Pokud žák použije při čtení barevnou fólii, může dojít k významnému zlepšení rychlosti a kvality čtení, a to jak subjektivní, tak i objektivní.
Abstract (in English)
This article presents a possible inter-disciplinary conection between rehabilitation of visual functions and specific learning disorders. When an individual is affected by his visual function, he is often limited in different activities as well as in the cognitive sphere. Depending on the degree of visual impairment, we use various optical and compensatory aids for rehabilitation, including colorful films. Color films can also have a positive effect on poupils who have been diagnosed with dyslexia, for example. If the pupil reads through the color film, the reading fast and quality can be significantly improved.
PrintDisplayed: 25/4/2024 07:23