J 2019

Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.

BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ and Martin VRUBEL

Basic information

Original name

Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.

Name (in English)

Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process

Authors

BENEŠ, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zuzana STŘÍTESKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin VRUBEL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, 2585-7363

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00111403

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

funkční vidění; barevné fólie a filtry; vidění; specifické poruchy učení; dyslexie

Keywords in English

functional vision; color files and filters; special educational needs; dyslexia

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2020 09:52, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Článek prezentuje možné propojení tématu rehabilitace zrakových funkcí s tématem specifických poruch učení. Pokud dojde u jedince k postižení jeho zrakových funkcí, bývá často omezen ve velkém množství aktivit, ale i v kognitivní sféře. Podle stupně zrakového postižení je možné využít různé optické a kompenzační pomůcky, mezi které patří též barevné fólie. Z výzkumných šetření však vyplývá, že stejné barevné folie mohou mít pozitivní vliv i u školáků, kterým byla diagnostikována dyslexie. Pokud žák použije při čtení barevnou fólii, může dojít k významnému zlepšení rychlosti a kvality čtení, a to jak subjektivní, tak i objektivní.

In English

This article presents a possible inter-disciplinary conection between rehabilitation of visual functions and specific learning disorders. When an individual is affected by his visual function, he is often limited in different activities as well as in the cognitive sphere. Depending on the degree of visual impairment, we use various optical and compensatory aids for rehabilitation, including colorful films. Color films can also have a positive effect on poupils who have been diagnosed with dyslexia, for example. If the pupil reads through the color film, the reading fast and quality can be significantly improved.