DĚDKOVÁ, Lenka a David ŠMAHEL. Online Parental Mediation : Associations of Family Members’ Characteristics to Individual Engagement in Active Mediation and Monitoring. Journal of Family Issues. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2020, roč. 41, č. 8, s. 1112-1136. ISSN 0192-513X. doi:10.1177/0192513X19888255.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Online Parental Mediation : Associations of Family Members’ Characteristics to Individual Engagement in Active Mediation and Monitoring
Autoři DĚDKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Family Issues, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2020, 0192-513X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.072
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00115136
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0192513X19888255
UT WoS 000497106900001
Klíčová slova anglicky online parental mediation; active mediation; monitoring; children; internet
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Lenka Dědková, Ph.D., učo 102865. Změněno: 12. 1. 2023 13:47.
Anotace
This study focuses on two strategies for online parental mediation: active mediation (sharing and discussing activities with children) and monitoring (checking the children’s internet activity after use). Previous studies have shown the importance of respondents’ and children’s characteristics regarding mediation strategies. Using a socioecological model of parenting, this study also considers the characteristics of the other parent in the family. An online survey was conducted of Czech parents of children who are 5 to 17 years old. The results for active meditation show that respondents’ and partners’ characteristics (gender, internet skills, and ability to help children with online problems) play a role, while the children’s characteristics (age, gender and online activities) do not. A different pattern was found for monitoring: the children’s and the respondents’ characteristics predicted monitoring, but the partners’ characteristics did not. The study shows that the socioecological perspective can be effectively applied to online mediation.
Návaznosti
MUNI/E/1347/2017, interní kód MUNázev: Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online
Investor: Masarykova univerzita, Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online, Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků
VytisknoutZobrazeno: 27. 1. 2023 21:44