ČERNÝ, Michal. Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol. Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, roč. 11, č. 2, s. nestránkováno, 14 s. ISSN 1803-537X. doi:10.5507/jtie.2019.010. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol
Název anglicky The Concept of Information Literacy in School Curriculum : Curriculum Analysis of Three Selected High Schools
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1803-537X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00108374
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2019.010
Klíčová slova česky informatika; informační gramotnost; práce s informacemi; mediální gramotnost; kompetence; didaktika; kurikulum
Klíčová slova anglicky informatics; information literacy; work with information; media literacy; didactics; competence
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 1. 4. 2020 18:30.
Anotace
Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.
Anotace anglicky
The qualitative empirical study focuses on the role of information literacy in the curriculum of three selected schools - high schools, nursing schools with practical nursing and library secondary schools. It uses a documentary analysis of three school educational programs. The review aims to grasp the topic of information literacy in these schools. The study is analysis information literacy as a subject-oriented phenomenon. It offers a view not of how information literacy is taught, but of its curriculum grasp in school education programs. The analysis succeeded in conducting an educational discussion as well as following the main topics or exciting aspects related to the development of information literacy - its relationship with media literacy, critical thinking, learning competencies or the effort to use it for a more significant link between educational content and the outside world.
Návaznosti
TL02000040, projekt VaVNázev: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Akronym: TIGUP)
Investor: Technologická agentura ČR, Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:56