ČERNÝ, Michal. Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol (The Concept of Information Literacy in School Curriculum : Curriculum Analysis of Three Selected High Schools). Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, vol. 11, No 2, p. nestránkováno, 14 pp. ISSN 1803-537X. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2019.010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol
Name (in English) The Concept of Information Literacy in School Curriculum : Curriculum Analysis of Three Selected High Schools
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1803-537X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108374
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2019.010
Keywords (in Czech) informatika; informační gramotnost; práce s informacemi; mediální gramotnost; kompetence; didaktika; kurikulum
Keywords in English informatics; information literacy; work with information; media literacy; didactics; competence
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 1/4/2020 18:30.
Abstract
Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.
Abstract (in English)
The qualitative empirical study focuses on the role of information literacy in the curriculum of three selected schools - high schools, nursing schools with practical nursing and library secondary schools. It uses a documentary analysis of three school educational programs. The review aims to grasp the topic of information literacy in these schools. The study is analysis information literacy as a subject-oriented phenomenon. It offers a view not of how information literacy is taught, but of its curriculum grasp in school education programs. The analysis succeeded in conducting an educational discussion as well as following the main topics or exciting aspects related to the development of information literacy - its relationship with media literacy, critical thinking, learning competencies or the effort to use it for a more significant link between educational content and the outside world.
Links
TL02000040, research and development projectName: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Acronym: TIGUP)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 6/9/2024 09:13