J 2019

Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce

DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ and Robert TRBOLA

Basic information

Original name

Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce

Name (in English)

Selected barriers to the inclusion of social workers in multidisciplinary teams focused on the relationship between social pedagogy and social work

Authors

DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ and Robert TRBOLA

Edition

Sociální pedagogika, 2019, 1805-8825

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

multidisciplinární tým; spolupráce; bariéry spolupráce; inkluze; sociální práce; sociální pedagogika; pomáhající profese; profesní identita

Keywords in English

multidisciplinary team; cooperation; barriers to cooperation; inclusion; social work; social education; helping professions; professional identity

Tags

Reviewed
Změněno: 22/9/2020 13:22, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je na základě shromážděných teoretických i empirických poznatků zodpovědět otázku: Jaké bariéry inkluze do multidisciplinárních týmů lze identifikovat ve vyjádřeních sociálních pracovníků – účastníků výzkumu? Autoři se nejprve zaměřujína objasnění základních pojmů, jako je inkluze do multidisciplinárních týmů a profesní identita, dále se věnují vztahu mezi sociální prací a sociální pedagogikou, která představuje jeden z oborů kvalifikačního vzdělávánípro sociální pracovníky, následně popisují výzkumnou strategiia výzkumný vzorek, který tvořilo 14 sociálních pracovníků. V analytické části prezentují vztah sociálních pracovníků ke své profesi a poté se zaměřují na jejich zkušenosti s rolí sociálního pracovníka v multidisciplinárních týmech. Bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů souvisejís identitou profese a nízkou prestiží sociálnípráce.

In English

The aim of the article is to answer the following question based on theoretical research and empirical data: Which barriers to inclusion in multidisciplinary teams can be identified in the statements of social workers, i.e. the research participants? The authors first focus on the clarification of basic concepts such as inclusion in multidisciplinary teams and professional identity, then on the relationship between social work and social education, then latter of which is one of the fields of qualification education for social workers. At this point the research strategy and research sample, which consisted of 14 social workers, is described. In the analytical section the relationship of social workers to their profession is presented, following which focus is placed on their experiences regarding the role of social workers within multidisciplinary teams. Barriers to social worker inclusion in multidisciplinary teams were found to be related to identity issues regarding the profession along with the low prestige of social work.