DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ and Robert TRBOLA. Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce (Selected barriers to the inclusion of social workers in multidisciplinary teams focused on the relationship between social pedagogy and social work). Sociální pedagogika. 2019, vol. 7, No 2, p. 69-84. ISSN 1805-8825. Available from: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2019.07.02.05.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů se zaměřením na vztah sociální pedagogiky a sociální práce
Name (in English) Selected barriers to the inclusion of social workers in multidisciplinary teams focused on the relationship between social pedagogy and social work
Authors DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ and Robert TRBOLA.
Edition Sociální pedagogika, 2019, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW článek - open access
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2019.07.02.05
Keywords (in Czech) multidisciplinární tým; spolupráce; bariéry spolupráce; inkluze; sociální práce; sociální pedagogika; pomáhající profese; profesní identita
Keywords in English multidisciplinary team; cooperation; barriers to cooperation; inclusion; social work; social education; helping professions; professional identity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 22/9/2020 13:22.
Abstract
Cílem příspěvku je na základě shromážděných teoretických i empirických poznatků zodpovědět otázku: Jaké bariéry inkluze do multidisciplinárních týmů lze identifikovat ve vyjádřeních sociálních pracovníků – účastníků výzkumu? Autoři se nejprve zaměřujína objasnění základních pojmů, jako je inkluze do multidisciplinárních týmů a profesní identita, dále se věnují vztahu mezi sociální prací a sociální pedagogikou, která představuje jeden z oborů kvalifikačního vzdělávánípro sociální pracovníky, následně popisují výzkumnou strategiia výzkumný vzorek, který tvořilo 14 sociálních pracovníků. V analytické části prezentují vztah sociálních pracovníků ke své profesi a poté se zaměřují na jejich zkušenosti s rolí sociálního pracovníka v multidisciplinárních týmech. Bariéry inkluze sociálních pracovníků do multidisciplinárních týmů souvisejís identitou profese a nízkou prestiží sociálnípráce.
Abstract (in English)
The aim of the article is to answer the following question based on theoretical research and empirical data: Which barriers to inclusion in multidisciplinary teams can be identified in the statements of social workers, i.e. the research participants? The authors first focus on the clarification of basic concepts such as inclusion in multidisciplinary teams and professional identity, then on the relationship between social work and social education, then latter of which is one of the fields of qualification education for social workers. At this point the research strategy and research sample, which consisted of 14 social workers, is described. In the analytical section the relationship of social workers to their profession is presented, following which focus is placed on their experiences regarding the role of social workers within multidisciplinary teams. Barriers to social worker inclusion in multidisciplinary teams were found to be related to identity issues regarding the profession along with the low prestige of social work.
PrintDisplayed: 20/7/2024 06:26