URVÁLKOVÁ, Zuzana. Časopis Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) v kontextu soudobých literárněkritických debat o realismu (Journal Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) in the context of contemporary literary-critical debates on realism). Bohemica litteraria. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 22, No 2, p. 58-80. ISSN 1213-2144. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/BL2019-2-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Časopis Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) v kontextu soudobých literárněkritických debat o realismu
Name (in English) Journal Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) in the context of contemporary literary-critical debates on realism
Authors URVÁLKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1213-2144.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107808
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BL2019-2-3
Keywords (in Czech) Kritische Blätter für Literatur und Kunst; literární časopisy; literární kritika; 50. léta 19. století; ideální realismus; Eduard Schmidt-Weissenfels; česko-německé literární vztahy; román v 19. století; knižnice Album
Keywords in English Kritische Blätter für Literatur und Kunst; literary journals; literary criticism; the 1850s; ideal realism; Eduard Schmidt-Weissenfels; Czech-German Literary Relations; 19th century novel; Album edition; Jan Neruda; Karel Sabina
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D., učo 6750. Changed: 4/6/2020 18:41.
Abstract
V příspěvku je představena podoba literární kritiky v německojazyčném časopise mapována Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858), který vydával v Praze a Lipsku český nakladatel Ignác Leopold Kober. Časopis stal součástí sporů vedených v německé literární kritice o podobu realismu v umění a místem, kde se v osvícenském duchu pěstovala racionálně vymezená, objektivní kritika. Redaktor – Němec Eduard Schmidt-Weissenfels – prezentoval ve svých příspěvcích ideální realismus, jejž upřesňoval a doporučoval v opozici vůči dokumentárnímu, „absolutnímu“ realismu (v dnešní literární vědě by byl jeho ekvivalentem naturalismus), a Čech Ignác Jan Hanuš se zasazoval o kritické hodnocení vědeckých prací nejen německojazyčných, ale také slovanských a maďarských. Česko-německá redakce usilovala svým nadnárodním, panaustriakálním přístupem o vytvoření literárněkritického orgánu, v jehož rámci by se reflektovaly věda a umění středoevropského kulturního prostoru bez limitujícího národního hlediska. Zatímco Schmidt-Weissenfels se ve svém programu ideálního realismu dovolával tradice idealismu a romantismu, Hanuš a jeho spolupracovníci (zejména Julius Feifalík) nastavovali romantické tradici v české vědě kritické zrcadlo tím, že racionální kritikou zpochybňovali pravost nejstarších českých literárních památek a výsledky české vědy soudili přísnými měřítky německé vědy. Na podněty Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) reagovala také česká pobřeznová kritika – zejména Jan Neruda a Karel Sabina, kteří prosazovali realismus v české literatuře a vymezovali jeho estetický rámec.
Abstract (in English)
This paper presents the age of literary criticism in German-language journals, as mapped out by Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858), which was published in Prague and Leipzig by the Czech publisher Ignác Leopold Kober. The journal took part in the disputes that had taken place in the German literary criticism, concerning the form of Realism in art, and became a focal point where rationally defined, objective criticism was cultivated in the spirit of Enlightenment. While its editor, the German Eduard Schmidt-Weissenfels, in his articles presented a sort of an ideal Realism, which he further specified and favoured instead of the documentary, or „absolute“ Realism (the equivalent of which in today’s theory of literature would be Naturalism), the Czech Ignác Jan Hanuš promoted the critical evaluation of Slavic and Hungarian academic works in addition to those written in German. The Czech-German editorship with its supranational and panaustrian approach strived to create an organ of literary criticism to reflect the science and arts of the cultural space of Central Europe without the limitations of national standpoints. While Schmidt-Weissenfels pointed to Idealism and Romanticism in his programme of Ideal Realism, Hanuš and his collaborators (namely Julius Feifalík) pointed a critical mirror toward the Romantic tradition in Czech literary science by questioning the authenticity of the oldest literary monuments in Czech and the results of Czech literary science, using both the method of rational criticism and German science’s strict measures. Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) provided the impulse for the response of the Czech post-March criticism, as well – authors such as Jan Neruda and Karel Sabina started promoting Realism and defining its aesthetic framework.
Links
GA18-13778S, research and development projectName: Německojazyčná knižnice Album nakladatele Ignáce Leopolda Kobera v českém literárním kontextu (Acronym: Kober)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/8/2024 02:23