HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režisér jako koncept : Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století. Online. První vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019. 298 s. ISBN 978-80-246-4460-8. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Režisér jako koncept : Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století
Název anglicky A Concept of Theatre Director : Miloš Wasserbauer's Legacy from 1950s and 1960s
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání První vydání. Praha, 298 s. 2019.
Nakladatel Nakladatelství Karolinum
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107855
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-246-4460-8
Klíčová slova česky Miloš Wasserbauer; divadlo; opera; operní režie; scénografie; František Tröster; František Jílek; Václav Nosek
Klíčová slova anglicky Miloš Wasserbauer; theatre; opera; opera direction; scenography; František Tröster; František Jílek; Václav Nosek
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 20. 4. 2020 09:09.
Anotace
Kniha se zabývá teoretickým dílem Miloše Wasserbauera v kontextu dobové reflexe operní inscenační praxe. Autorka se zaměřuje také na Wasserbauerovy operní inscenace, které lze v rámci jeho umělecké kariéry považovat za formativní. Zabývá se inscenacemi Mladá garda (Brno, 1951), Tarasova rodina (Brno, 1952), Juro Jánošík (Bratislava, 1954), Jej pastorkyňa (Bratislava, 1955; Brno, 1961), Don Carlos (Bratislava, 1956), Beg Bajazid (Bratislava, 1957), Dalibor (Bratislava, 1957; Brno, 1961), Z mrtvého domu (Brno, 1958), Svätopluk (Bratislava, 1960), Věc Makropulos (Brno, 1962), Síla osudu (Lipsko, 1963), Katěrina Izmajlova (Brno, Milán, 1964), Příhody lišky Bystroušky (Brno, 1965), Julius Caesar (Brno, 1966), Otello (Brno, 1967), Výlety pana Broučka (Brno, 1967) atd. Kniha se rovněž zabývá recepcí těchto inscenací v dobovém tisku, přičemž zkoumá, jak se proměňuje konceptualizace pojmu operního režiséra.
Anotace anglicky
The book discusses Miloš Wasserbauer’s theoretical work on opera theatre in the context of the approaches of his predecessors and contemporaries.The author also focuses on selected performances, which are regarded as style-forming in Wasserbauer’s career and history of Brno operatic practice: The Young Guard (Brno, 1951), Family of Taras (Brno, 1952), Juro Jánošík (Bratislava, 1954), Jenůfa (Bratislava, 1955; Brno, 1961), Don Carlos (Bratislava, 1956), Beg Bajazid (Bratislava, 1957), Dalibor (Bratislava, 1957; Brno, 1961), From the House of the Dead (Brno, 1958), Svätopluk (Bratislava, 1960), The Makropulos Affair (Brno, 1962), The Force of Destiny (Lipsko, 1963), Katerina Izmajlova (Brno, Milán, 1964), The Cunning Little Vixen (Brno, 1965), Julius Caesar (Brno, 1966), Otello (Brno, 1967), The Excursions of Mr. Brouček (Brno, 1967) and some other. The book also discusses the reception of those operas in the press of that era, focusing on how the epoque influenced the expectations and assessment of the artist.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaVNázev: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 13:14