HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režisér jako koncept : Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století (A Concept of Theatre Director : Miloš Wasserbauer's Legacy from 1950s and 1960s). Online. První vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019. 298 pp. ISBN 978-80-246-4460-8. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Režisér jako koncept : Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století
Name (in English) A Concept of Theatre Director : Miloš Wasserbauer's Legacy from 1950s and 1960s
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition První vydání. Praha, 298 pp. 2019.
Publisher Nakladatelství Karolinum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107855
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-246-4460-8
Keywords (in Czech) Miloš Wasserbauer; divadlo; opera; operní režie; scénografie; František Tröster; František Jílek; Václav Nosek
Keywords in English Miloš Wasserbauer; theatre; opera; opera direction; scenography; František Tröster; František Jílek; Václav Nosek
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 20/4/2020 09:09.
Abstract
Kniha se zabývá teoretickým dílem Miloše Wasserbauera v kontextu dobové reflexe operní inscenační praxe. Autorka se zaměřuje také na Wasserbauerovy operní inscenace, které lze v rámci jeho umělecké kariéry považovat za formativní. Zabývá se inscenacemi Mladá garda (Brno, 1951), Tarasova rodina (Brno, 1952), Juro Jánošík (Bratislava, 1954), Jej pastorkyňa (Bratislava, 1955; Brno, 1961), Don Carlos (Bratislava, 1956), Beg Bajazid (Bratislava, 1957), Dalibor (Bratislava, 1957; Brno, 1961), Z mrtvého domu (Brno, 1958), Svätopluk (Bratislava, 1960), Věc Makropulos (Brno, 1962), Síla osudu (Lipsko, 1963), Katěrina Izmajlova (Brno, Milán, 1964), Příhody lišky Bystroušky (Brno, 1965), Julius Caesar (Brno, 1966), Otello (Brno, 1967), Výlety pana Broučka (Brno, 1967) atd. Kniha se rovněž zabývá recepcí těchto inscenací v dobovém tisku, přičemž zkoumá, jak se proměňuje konceptualizace pojmu operního režiséra.
Abstract (in English)
The book discusses Miloš Wasserbauer’s theoretical work on opera theatre in the context of the approaches of his predecessors and contemporaries.The author also focuses on selected performances, which are regarded as style-forming in Wasserbauer’s career and history of Brno operatic practice: The Young Guard (Brno, 1951), Family of Taras (Brno, 1952), Juro Jánošík (Bratislava, 1954), Jenůfa (Bratislava, 1955; Brno, 1961), Don Carlos (Bratislava, 1956), Beg Bajazid (Bratislava, 1957), Dalibor (Bratislava, 1957; Brno, 1961), From the House of the Dead (Brno, 1958), Svätopluk (Bratislava, 1960), The Makropulos Affair (Brno, 1962), The Force of Destiny (Lipsko, 1963), Katerina Izmajlova (Brno, Milán, 1964), The Cunning Little Vixen (Brno, 1965), Julius Caesar (Brno, 1966), Otello (Brno, 1967), The Excursions of Mr. Brouček (Brno, 1967) and some other. The book also discusses the reception of those operas in the press of that era, focusing on how the epoque influenced the expectations and assessment of the artist.
Links
GA15-06548S, research and development projectName: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 24/4/2024 09:02