B 2019

Supporting Teachers: Improving Instruction - Examples of Research-based Teacher Education

JANÍK, Tomáš, Inger Marie DALEHEFTE and Stefan ZEHETMEIER, ET AL.

Basic information

Original name

Supporting Teachers: Improving Instruction - Examples of Research-based Teacher Education

Name in Czech

Podpora učitelů: zkvalitňování výuky - Modely výzkumně založeného učitelského vzdělávání

Authors

JANÍK, Tomáš, Inger Marie DALEHEFTE and Stefan ZEHETMEIER, ET AL.

Edition

Münster, 186 pp. 2019

Publisher

Waxmann

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-8309-4029-6

Keywords (in Czech)

učitelské vzdělávání; kvalita výuky; praxe

Keywords in English

teacher education; instructional quality; practice

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/12/2019 08:00, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

In the last decades, progress in the field of pre-service and in-service teacher education has been evident. Despite the developments of curriculum programs, models and designs, various challenges are shaping the field. Models of teacher education are usually presented as research-based, but related research is often invisible or fragmented. The support for teachers and the improvement of instruction are only loosely coupled and their interdependence is not highlighted. These challenges impelled us to initiate this book publication. Individual approaches/models/designs of pre-service and in-service teacher education developed by the authors (action research, video clubs, lesson studies, and others) are introduced and their power and spaces for further development are highlighted. In the concluding chapter, a reflective discussion across individual approaches to reveal particular issues that are shaping the field is provided. Practitioners, as well as researchers in the field of teacher education, could benefit from this book.

In Czech

V posledních desetiletích dochází k výraznému rovzovji v oblasti přípravného i dalšího vzdělávání učitelů. Vytvářejí se kurikulární programy, modely a designy, vedle toho se však v této oblasti objevuje celá řada výzev. Modely učitelského vzdělávání jsou mnohdy prezentovany jako výzkumně založené, avšak souvislost s výzkumem často není dobře patrná. Podpora učitelů a zkvalitňování výuky jsou často jen volně spojené pojmy. Tyto výzvy autory vedly ke zpracování této publikace. Jsou v ní představeny vybrané přístupy, modely, designy učitelského vzdělávání akční výzkum, videokluby, lesson study a další), jak je rozvíjejí jejich autoři, a jsou zde představeny jejich silné stránky a výzvy pro zlepšení. V závěrečné kapitole jsou jednotlivé přístupy souhrnně diskutovány. Kniha se obrací jak na praktiky, tak na výzkumníky v oblasti učitelského vzdělávání.