J 2019

Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů

ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ and Martina ŠMAHELOVÁ

Basic information

Original name

Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů

Name (in English)

Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors

Authors

ZÁLESKÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic) and Martina ŠMAHELOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, 2019, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111703

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

začínající učitel; uvádějící učitel; osoba odpovědná za proces uvádění

Keywords in English

novice teacher; mentor; the person responsible for the induction process

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 6/4/2020 17:56, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Adaptace začínajících učitelů na školách není izolovaným procesem. Významně do ní vstupují kolegové (především uvádějící učitelé) a vedení školy. O jejich působení při uvádění začínajících učitelů však zatím nevíme mnoho. Cílem předkládané studie je proto popsat současnou podobu uvádění začínajících učitelů do praxe českých škol a zmapovat potřeby jednotlivých aktérů vstupujících do tohoto procesu. K tomu bylo použito kvantitativně orientované šetření, v němž byly dotazníkem osloveny tři skupiny respondentů: začínající učitelé, uvádějící učitelé a osoby odpovědné za uvádění začínajících učitelů, a to v mateřských, základních a středních školách. Vybrané výsledky prezentují typické znaky současného stavu uvádění začínajících učitelů, základní potřeby sledovaných skupin respondentů v tomto procesu a vnímanou profesní perspektivu respondentů.

In English

Adaptation of beginning teachers in schools is not an isolated process. Colleagues (mainly introducing teachers) and school management are significantly involved. However, we do not know much about their work in introducing new teachers. The aim of the present study is therefore to describe the current form of introducing new teachers into the practice of Czech schools and to map the needs of individual actors involved in this process. For this purpose, a quantitative survey was used, in which three groups of respondents were addressed by the questionnaire: novice teachers, mentors, and persons responsible for novice teachers´ introduction in kindergartens, primary and secondary schools. The selected results present typical features of the current state of introduction of new teachers, the basic needs of the respondent groups in this process and the perceived professional perspective of the respondents.

Links

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Name: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A