ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ and Martina ŠMAHELOVÁ. Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů (Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors). Pedagogická orientace. 2019, vol. 29, No 2, p. 149-171. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů
Name (in English) Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors
Authors ZÁLESKÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic) and Martina ŠMAHELOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, 2019, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00111703
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149
Keywords (in Czech) začínající učitel; uvádějící učitel; osoba odpovědná za proces uvádění
Keywords in English novice teacher; mentor; the person responsible for the induction process
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 6/4/2020 17:56.
Abstract
Adaptace začínajících učitelů na školách není izolovaným procesem. Významně do ní vstupují kolegové (především uvádějící učitelé) a vedení školy. O jejich působení při uvádění začínajících učitelů však zatím nevíme mnoho. Cílem předkládané studie je proto popsat současnou podobu uvádění začínajících učitelů do praxe českých škol a zmapovat potřeby jednotlivých aktérů vstupujících do tohoto procesu. K tomu bylo použito kvantitativně orientované šetření, v němž byly dotazníkem osloveny tři skupiny respondentů: začínající učitelé, uvádějící učitelé a osoby odpovědné za uvádění začínajících učitelů, a to v mateřských, základních a středních školách. Vybrané výsledky prezentují typické znaky současného stavu uvádění začínajících učitelů, základní potřeby sledovaných skupin respondentů v tomto procesu a vnímanou profesní perspektivu respondentů.
Abstract (in English)
Adaptation of beginning teachers in schools is not an isolated process. Colleagues (mainly introducing teachers) and school management are significantly involved. However, we do not know much about their work in introducing new teachers. The aim of the present study is therefore to describe the current form of introducing new teachers into the practice of Czech schools and to map the needs of individual actors involved in this process. For this purpose, a quantitative survey was used, in which three groups of respondents were addressed by the questionnaire: novice teachers, mentors, and persons responsible for novice teachers´ introduction in kindergartens, primary and secondary schools. The selected results present typical features of the current state of introduction of new teachers, the basic needs of the respondent groups in this process and the perceived professional perspective of the respondents.
Links
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUName: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/7/2024 18:18