ŠLESINGEROVÁ, Eva. Biopower imagined : Biotechnological art and life engineering. Social Science Information. London: SAGE, roč. 57, č. 1, s. 59-76. ISSN 0539-0184. doi:10.1177/0539018417745164. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Biopower imagined : Biotechnological art and life engineering
Autoři ŠLESINGEROVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Social Science Information, London, SAGE, 2018, 0539-0184.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek - open access
Impakt faktor Impact factor: 0.763
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00111793
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0539018417745164
UT WoS 000423320900004
Klíčová slova česky bioart; život; biomoc; tělo; inženýrství života; genetický dohled; Michel Foucault
Klíčová slova anglicky bio art; life; biopower; body; life engineering; genetic surveillance; Michel Foucault
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 21. 4. 2020 23:43.
Anotace
We are witnessing profound changes in our societies via biosciences, biotechnologization, and digitalization. The influence and application of specific engineering rationality and cybernetic perspectives to the complex systems of living structures and to the language of biology are integral parts of our cultural environment. The biotechnological reproduction of life, bodies and cells, as well as AI-equipped machines, has become normal and sometimes even technically routine in contemporary societies. The biotechnologization of society and the engineering of life have also significantly influenced contemporary art fields, practices and projects. The crucial analytical scope for this article is a specific biotechnological art field – bio art. Bio art includes the works of artists who are intrigued by working with living or semi-living tissues and biotechnologies. Using specific artworks, mainly by Louis Bec, Heather Dewey-Hagborg, and Biononymous, the text investigates current forms of power over life – biopower – that imagine, classify, and govern our societies today, even on molecular and genetic levels. The text analyzes artistic reflections of the processes by which people are governed mainly as the derivatives of the body, biological and genetic data sets. In this context, the article explores artworks inspired by specific biopolitical engineering rationality and surveillance practices enabling naming, fabricating and dealing with life which is synthesized, ethnicized and monitored.
Návaznosti
MUNI/A/1114/2015, interní kód MUNázev: Společnost a její proměny: kvalitativní a kvantitativní přístupy (Akronym: SPOJKA)
Investor: Masarykova univerzita, Společnost a její proměny: kvalitativní a kvantitativní přístupy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 13:25