MUSILOVÁ, Martina. „Ia esm“– Stanislavsky and Solovyov. Stanislavski Studies. Londýn: Routledge - Taylor & Francis Group, 2019, Neuveden, 13. 12. 2019, p. 51-57. ISSN 2056-7790. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/20567790.2019.1700733.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Ia esm“– Stanislavsky and Solovyov
Name in Czech „Ia esm“– Stanislavskij and Solovjov
Authors MUSILOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Stanislavski Studies, Londýn, Routledge - Taylor & Francis Group, 2019, 2056-7790.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00111801
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1080/20567790.2019.1700733
UT WoS 000502658100001
Keywords (in Czech) Stanislavskij; Solovjov; Stanislavského systém; herectví; “Já jsem”
Keywords in English Stanislavski; Solovyov; Stanislavski system; acting; “I am being”
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 13/5/2020 21:37.
Abstract
The paper discusses the cultural context of the expression „Ia esm“/”I am being” in Stanislavski system and his book An Actor’s Work: A Student’s Diary – part 1. It explains the relation of this term to the concepts of acting of experiencing and supertask and Vladimir Solovyov’s philosophy. The connection between Stanislavski’s system, the acting of experiencing and orthodox liturgy can be understood through the perspective of Vladimir Solovyov’s book Lectures on Godmanhood (1878–1881) which might have been known to Stanislavski as Solovyov played a crucial role in Russian culture at the end of the 19th century.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se věnuje kulturnímu kontextu výrazu „Ia esm“/”Já jsem” ve Stanislavského systému a v jeho knihe Moje výchova k herectví – část 1. Vysvětluje vztah mezi tímto termínem, konceptem herectví prožívání a nadúkol/řídící úkol a filozofií Vladimira Solovjova. Spojení mezi Stanislavského systémem, herectvím prožívání a pravoslavnou liturgií může být pochopeno díky knize Vladimira Solovjova Čtení o boholidství (1878–1881), kterou Stanislavskij mohl znát, neboť Solovjov hrál významnou roli v ruské kultuře konce 19. století.
Links
MUNI/A/1164/2018, interní kód MUName: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Acronym: DIVMETOD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 13/7/2024 15:56