Česky
Příspěvek se zabývá analýzou vybraných dopadů aktuální novelizace stavebního zákona, která vstoupila v účinnost k 1. lednu 2018. Pozornost tak bude věnována problematice aktuálně platné a účinné právní úpravy stavebního zákona, a to s aspektem na oblast státní památkové péče. Cílem příspěvku je poukázat na některé možné aplikační problémy, na které orgány státní památkové péče upozorňovaly ještě před přijetím novelizačního zákona č. 225/2017 Sb. Jádro příspěvku je reakcí na sdělení orgánů státní památkové péče. Ty vyslovily obavu z možných komplikací při zjednání nápravy v případech, kdy vlastník provede v rozporu se zájmy památkové péče práce na stavbě, která není kulturní památkou, ale nachází se v památkově chráněném území nebo ochranném památkovém pásmu. Jejich obava vychází ze skutečnosti, že se přijatou novelizací stavebního zákona rozšířil okruh stavebních záměrů, které nepodléhají žádnému z povolovacích režimů dle stavebního zákona. V příspěvku proto budou rozvedeny i další úvahy k autorem již dříve předložené možnosti řešení popisované situace.
Anglicky
The Article focuses on analysis of the se selected impact of the current amendment of the Building Act that came into effect as of January 1. 2018. Attention is paid to the matters of the currently applicable and effective legal provision s of the Building Act with specific attention paid to the area of state operated national heritage protection. The aim of the Article is to point out the possible issues and problems with applicable law the bodies of national heritage protections warned about even prior to the Amendments of the Law No. 225/2017 Coll. The core of the Article is a response to the opinions of the bodies of national heritage protection. They voiced their concerns about potential complications in ensuring remedy and redress in cases when the owner undertakes building works contrary to the interest of national heritage protection at a building site which does not qualify as a sight of cultural heritage protection but it is located in the area of national heritage protection or in the national heritage protection zone. There are concerns where based on the fact that the adopted amendments of the building act extended the list of building aims which are not subject to any approval regime under the Building Act. The paper thus elaborates on further analytical overview by the author in connection with his previously offered solutions of the situation in question.