Detailed Information on Publication Record
2019
Asistenti ve výuce odborného jazyka
ŠEVEČKOVÁ, MonikaBasic information
Original name
Asistenti ve výuce odborného jazyka
Name (in English)
Assistents in Foreign Language Teaching
Authors
ŠEVEČKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Výuka ekonomického jazyka na vysokých školách, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14640/19:00111896
Organization unit
Language Centre
Keywords in English
assistants; tandem teaching; teaching styles; motivation; intercultural knowledge
Změněno: 2/3/2020 15:54, Mgr. Monika Ševečková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na roli asistentů (rodilých mluvčích) ve výuce odborného jazyka a klade si za cíl vysvětlit vazby mezi lektorem, asistentem a studenty. Výzkum popisuje možnosti tandemové výuky a různé faktory, které mají vliv na vyučovací styly na jedné strany a motivaci na straně druhé. Hlavním zjištěním je důležitost spolupráce s rodilými mluvčími a jejich nezaměnitelná role kvůli předávání jazykových i interkulturních znalostí.
In English
The paper focuses on the role of assistants (native speakers) in the teaching of language for special purposes and aims to explain the links between lecturer, assistant and students. The research describes the possibilities of tandem teaching and various factors that influence teaching styles on the one hand and motivation on the other. The main finding is the importance of working with native speakers and their unmistakable role in communicating language and intercultural knowledge.