k 2019

Asistenti ve výuce odborného jazyka

ŠEVEČKOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Asistenti ve výuce odborného jazyka

Name (in English)

Assistents in Foreign Language Teaching

Authors

ŠEVEČKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Výuka ekonomického jazyka na vysokých školách, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14640/19:00111896

Organization unit

Language Centre

Keywords in English

assistants; tandem teaching; teaching styles; motivation; intercultural knowledge
Změněno: 2/3/2020 15:54, Mgr. Monika Ševečková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na roli asistentů (rodilých mluvčích) ve výuce odborného jazyka a klade si za cíl vysvětlit vazby mezi lektorem, asistentem a studenty. Výzkum popisuje možnosti tandemové výuky a různé faktory, které mají vliv na vyučovací styly na jedné strany a motivaci na straně druhé. Hlavním zjištěním je důležitost spolupráce s rodilými mluvčími a jejich nezaměnitelná role kvůli předávání jazykových i interkulturních znalostí.

In English

The paper focuses on the role of assistants (native speakers) in the teaching of language for special purposes and aims to explain the links between lecturer, assistant and students. The research describes the possibilities of tandem teaching and various factors that influence teaching styles on the one hand and motivation on the other. The main finding is the importance of working with native speakers and their unmistakable role in communicating language and intercultural knowledge.